Teacher adaptation and the use of technologies in the classroom

Authors

  • Érmesson Douglas Morais Brito Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Kellison Lima Cavalcante IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v8i1.71

Keywords:

Technological Resources, Pedagogical Strategies, Teaching Practice

Abstract

Technology has made it possible to disseminate everything imaginable, so education has to manage its plans for current needs. Technological tools have aided in facilitating the learning process through resources that give the teacher more effective pedagogical strategies. In this sense, to observe the influence of technologies on the life of teachers, the means available in the school
environment and how they use these elements to provide a more dynamic and current class. For this identification, a bibliographic survey will be carried out with authors who discuss the theme and an observation with teachers trained in several areas of knowledge, from the Territorial Center for Professional Education - CEEP in Management and Environment. Education professionals must adapt
daily to the realities of the new times. Using technology in the classroom is an opportunity for man to change the course of his own history, realize all the advantages of updating the forms of content passages that can bring to teachers and students, motivation and intellectual growth.

References

ALMEIDA, M.E.B. Integração de tecnologias à educação: novas formas de expressão do pensamento, produção escrita e leitura. In: VALENTE, J.A.; ALMEIDA, M.E.B.(orgs). Formação de educadores à distância e integração de mídias. São Paulo: Avercamp, 2007.

______. Tecnologias na escola: perspectiva dos gestores sujeitos de uma formação. Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo. Projeto Gestão Escolar e Tecnologias. São Paulo Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2003.

APPOLINÁRIO, F. Dicionário de metodologia científica. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2011. 295p.

ARRUDA, E. Relações entre tecnologias digitais e educação: perspectivas para a compreensão da aprendizagem escolar contemporânea. In: FREITAS, Maria Teresa de Assunção. Cibercultura e formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009, p. 13-40.

BRITO, G.S.; PURIFICAÇÃO, I. Educação e novas tecnologias: um re-pensar. 2. ed. Rev., atual. e ampl. Curitiba: IBPEX, 2008.

CAMAS, N.P.V.; MANDAJI, M.; RIBIRO, R.A.; MENGALLI, N.M. Professor e cultura digital: reflexão teórica acerca dos novos desafios na ação formadora para nosso século. Reflexão e Ação(Online), v. 21, p. 179-198, 2013.

CARNALL, C. Managing change in organisations. Hertfordshire: Prentice-Hall International, 1995.

DEMO, P. TICs e educação, 2008. Disponível em: <https://docs.google.com/document/pub?id=122YjQchoYmfKffYTaFQksphUwzyh9gOPx6FuQTBRIrU>. Acesso em: 25 de fev. de 2019.

FANTIN, M. Alfabetização midiática na escola. VII Seminário Mídia, educação e Leitura. 10 a13 de Julho. Campinas, SP, 2007.

GADOTTI, M. Qualidade na educação: uma nova abordagem. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2010.

GALVÃO, M.C.B. O levantamento bibliográfico e a pesquisa científica. In: PASSOS, L.J.F., COSTA, A.D.(Org.). Fundamentos de epidemiologia, 2. ed., São Paulo: Manole, 2010.

GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

KENSKI, V.M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 6. ed. Campinas, SP: Papirus, 2010.

MARCONI, M.A.;LAKATOS, E.M. Metodologia cientifica. 5. ed. Atlas, São Paulo: 2010.

MARTINS, H.H.T. S. Metodologia qualitativa de pesquisa. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 2, p. 289-300, maio/ago.2004.

MERCADO, L.P.L. Formação docente e novas tecnologias. IV Congresso RIBIE, Brasília, 1998.

MORAN, J. M. A Educação que Desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012. 174p.

MORAN, J.M.; MASETTO, M.T.; BEHRENS, M.A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 6. ed. Campinas: Papirus, 2000.

______. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 7.ed. São Paulo: Papirus, 2003.

MOURA, E.;BRANDÃO, E. O uso das tecnologias digitais na modificação da prática educativa escolar. Revista Científica Fazer, Erechim, n. 129, p.1-17, 2013.

TEDESCO, J.C. Educação e novas tecnologias. São Paulo, Editora Cortez, 2004.

TOMASELLO, M. Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

TRIVIÑOS, A.N.S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987, 175p.

ZANELLI, J.C. Pesquisa qualitativa em estudos da gestão de pessoas. Estudos de Psicologia, v. 7, p. 79 -88, 2002.

Published

2020-04-30

How to Cite

BRITO , Érmesson D. M. .; CAVALCANTE, K. L. . Teacher adaptation and the use of technologies in the classroom. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 67–76, 2020. DOI: 10.31416/rsdv.v8i1.71. Disponível em: https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/71. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Ciências Biológicas - Artigos