Environmental Education in the school context: analysis of the works presented at the Interdisciplinary Congress on Education, Health and Environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v8i2.65

Keywords:

Environment, Environmental Education, School context, I Ciesa

Abstract

This research aimed to carry out a survey of the discussions about Environmental Education in the
school ambit promoted in the works presented at the I Interdisciplinary Congress on Education, Health
and Environment (I Ciesa). The study was based on the assumptions of qualitative research and
documentary analysis. For this, the works published in the proceedings of the event resulting from researches related to Environmental Education in the school context were analyzed using the content
analysis technique. The results indicated that the discussions promoted at I Ciesa encompassed
impasses and possibilities for working with Environmental Education in schools. The lack of
contextualization of textbooks with local reality, the dearth of interdisciplinary actions and the low
participation of teachers in continuing education courses in Environmental Education presented
themselves as impasses, while interventional actions developed in schools were shown as possibilities
for promotion spaces for awareness and reflection on environmental issues. Thus, new ideas and
discussions arise that can contribute to the practice of Environmental Education in the school context.

Author Biographies

Lucas Ribeiro Coelho, IFSertãoPE

Graduando em Licenciatura em Química pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano (IF Sertão-PE), Campus Petrolina. Participou do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) do IF Sertão-PE/Capes, na qualidade de bolsista do Subprojeto de Química (2018-2020). Tem discutido os seguintes temas: ensino de Química, formação de professores e educação ambiental

Fernanda Cavalcante de Alencar, Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)

Doutoranda em Ciência dos Materiais pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf), mestre em Ciência dos Materiais pela Univasf, pós-graduanda lato sensu em Engenharia de Produção e Gerenciamento de Projetos pela Universidade Cândido Mendes (Ucam) e graduada em Engenharia Mecânica pela Univasf

Roberta Maria Coelho, Centro Municipal de Educação Infantil Gabriel Moreira

Graduada em Licenciatura em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação São Judas Tadeu (ISESJT) e pós-graduada lato sensu em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Cidade Verde (FCV). Cursou, como aluna especial, a disciplina Inovações Tecnológicas em Educação do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI) - Mestrado Profissional em Educação - da Universidade de Pernambuco (UPE), Campus Petrolina. Atualmente, assume o cargo de Auxiliar Administrativo na Secretaria de Educação de Petrolina

Delza Cristina Guedes Amorim, IFSertãoPE

Mestra em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos pela Universidade do Estado da Bahia (Uneb), Campus III - Juazeiro-BA, no Mestrado Multidisciplinar do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Territórios (PPGESA), especialista em Psicopedagogia e graduada em Pedagogia pela Universidade de Pernambuco (UPE) - Faculdade de Formação de Professores de Petrolina (FFPP). Professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano (IF Sertão-PE), Campus Petrolina, nos cursos de Licenciatura em Física, Química, Computação e Música, ministrando as disciplinas: Prática Pedagógica, Educação Inclusiva e Estágio Supervisionado. Pesquisa na área de Prática Pedagógica; Formação docente; Educação Inclusiva e Educação Contextualizada para convivência com o Semiárido

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Published

2020-05-01

How to Cite

COELHO, L. R. .; ALENCAR, F. C. de .; COELHO, R. M. .; AMORIM, D. C. G. . Environmental Education in the school context: analysis of the works presented at the Interdisciplinary Congress on Education, Health and Environment. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 344–355, 2020. DOI: 10.31416/rsdv.v8i2.65. Disponível em: https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/65. Acesso em: 4 dec. 2024.