Digital technological instruments and their contributions to the youth development of the quilombola community in Lagoinha-BA
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v9i1.15Keywords:
Uvenility, Technological techniques, Traditional communitiesAbstract
Digital technologies have driven methodological changes in the daily lives of traditional communities. In this sense, it is understood that quilombola communities have been looking for alternatives to achieve development, especially technological. This work aims to present and analyze the technological reality of the youth of the Lagoinha quilombola community, and how the insertion of digital instruments influences the daily life of the community. This study is considered relevant since there are few studies in the country on the contribution of the use of technologies in quilombola communities. For this, its realization was only possible with the help of the theoretical foundation of several authors about the reality of quilombola communities and the legal apparatus that allows these communities to have access to these goods, in addition to
references on digital technological instruments. As a methodology, it is a qualitative and quantitative research and had a questionnaire carried out with 13 residents of the community. The result of this study reveals the need to propose to public authorities that public policies are directed to develop and take advantage of the local potential of these communities.
References
BARGAS, Janine de Kássia Rocha; MAIA, Rousiley Celi Moreira. Mídias digitais e dinâmicas de conflito em comunidades tradicionais: os quilombolas do Pará, 2018.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. rev. e atual. Lisboa: Edições, 2009.
CARRIL, Lourdes de Fátima Bezerra. Os desafios da educação quilombola no Brasil: o território como contexto e texto. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 69, p. 539-564, 2017.
Coordenação Nacional de Articulação das Comunidades Negras Rurais Quilombolas –CONAQ. Disponível em: http://conaq.org.br/nossa-história/. Acesso em: 15 fevereiro de 2021.
DA SILVA, Renata Nascimento. Quilombos virtuais: as novas expressões de resistência, ativismo e empoderamento negro nas redes sociais. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação 41º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação –Joinville -SC –2 a 8/09/2018.
DE CASTRO, Lauro Brito; DA SILVA FERREIRA, Shirley K.; BOAS, Brenda Vilas. Projeto CELCOM: Uma Solução de Baixo Custo para a Inclusão Digital e Social em Comunidades Isoladas no Brasil. SENID–5o Seminário Nacional de Inclusão Digital, 2018.
DOS SANTOS, Arthur Saldanha. Desenvolvimento territorial rural e suas escalas: relações entre a agricultura familiar e a juventude do campo. South American Development Society Journal, v. 4, n. 10, p. 66-82, 2018.
FERRARINI, Rosilei; SAHEB, Daniele; TORRES, Patricia Lupion. Metodologias ativas e tecnologias digitais. Revista Educação em Questão, v. 57, n. 52, 2019.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.
FUNDAÇÃO CULTURAL PALMARES. Disponível em: http://www.palmares.gov.br/?page_id=332. Acesso em: 22 abril de 2020.
HABOWSKI, Adilson Cristiano; CONTE, Elaine; JUNG, Hildegard Susana. Reflexões acerca do uso das tecnologias digitais e as juventudes do campo/Reflections on the use of digital technologies. Cadernos CIMEAC, v. 8, n. 1, p. 156-183, 2018.
JACKS, N. A., Toaldo, M. M., & Marques, J. A. (2017). Jovens rurbanos e mediações tecnológicas: práticas e convivências sociais contemporâneas. Cuadernos del CLAEH. Montevideo, Uruguay. Vol. 36, n. 106 (2017), p.
JANIS, I. L. 1982 [1949]. O problema da validação da análise de conteúdo. In: LASSWELL, H; KAPLAN, A. A linguagem da política. Brasília: Editora da Universidade de Brasília.
MATTOS, Hebe. " Remanescentes das comunidades dos quilombos": memória do cativeiro e políticas de reparação no Brasil. Revista USP, n. 68, p. 104-111, 2006.
Métodos de pesquisa / [organizado por] Tatiana Engel Gerhardt e Denise Tolfo Silveira; coordenado pela Universidade Aberta do Brasil –UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica –Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. –Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
OLIVEIRA, Guilherme Almeida de. Tecnologia, poder e democracia: a teoria crítica de Andrew Feenberg. 2018. Trabalho de finalização de curso (Bacharelado em Ciências Econômicas) -Universidade Federal Fluminense, Instituto de Ciências da Sociedade e Desenvolvimento Regional, Campos dos Goytacazes, 2018. 49 f.
SANTOS, Kerlen Alana Santa Ana; SCHEMIGUEL, Kevin; JUSTUS, José Fabiano Costa. Utilização de tecnologias de informação e comunicação (tics) no ensino e aprendizagem de anatomia humana. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 11, p. 25172-25176, 2019.
SILVA, C. C. A apropriação da Internet pelas ONGs e a promoção do desenvolvimento rural. 2015. Dissertação (Mestrado em Extensão Rural)–Universidade Federal de Santa Maria, RS.
SILVEIRA, A. C. M. da. Sociedade da informação: TICs e o combate à exclusão digital no meio rural do Brasil. In: SILVEIRA, A. M. C. da. (Org.). Divulgação científica e tecnologias de informação e comunicação. Santa Maria, RS: UFSM-Facos, 2015.
PIRES, Bruno Ricardo Carvalho. A perspectiva comunicacional da oralidade e a utilização das mídias digitais (redes sociais online) para a produção e a reprodução do conhecimento tradicional: estudo da comunidade tradicional quilombola de Lajeado (Dianópolis/TO). 2021.
VECCHIATTI, C. J. M. A revolução silenciosa. In: COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação no Brasil 2015.
VELLOSO, Maria Jacy Maia; CASTANHEIRA, Maria Lúcia. Inclusão digital e práticas de leitura em um telecentro de uma comunidade quilombola. Revista Diálogo Educacional, v.19, n. 60, 2019.