Trends of distance education in institutions of higher education in Brazil of the XXI century

Authors

  • Ana Cristina Barbosa Oliveira UNIVASF
  • Aline Monia Alves de Carvalho Souza UNIVASF
  • Andrea de Souza Silva Soares UNIVASF
  • Roberto Remígio Florêncio IFSertãoPE http://orcid.org/0000-0003-3590-9022

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v6i2.116

Keywords:

EAD, Technological Innovations, Didactic Interfaces

Abstract

Higher Education in Brazil has presented a significant increase in the supply of vacancies and Distance Education
presents an increasing percentage in this policy of university development, perceived in Brazil since the beginning of this century. The purpose of this manuscript is to analyze the EaD in contemporary Brazil, recognizing the importance of the participation of HEI in the democratization of Higher Education, but critically observing the lode of this market as a constituent element of the promotion of skills and abilities for professional practice. The research took place during the months of October / 2017 to March / 2018, in specialized websites and portals of the main institutions promoting higher courses in this modality. A bibliographical review and interviews with specialists were used as methodology of the research, using the methods of Content Analysis, by Bardin (2009).
The results are, besides a great collection of information about the problem, paradigmatic fissures in relation to
distance education, characteristics of the modality and an analysis on access, avoidance and potentialities of the
courses offered in a non-presential form, besides the brief presentation of the resources and devices of the most
common didactic interfaces in this teaching modality.

Author Biographies

Ana Cristina Barbosa Oliveira , UNIVASF

Psicopedagogia

Aline Monia Alves de Carvalho Souza , UNIVASF

Educação a Distância

Andrea de Souza Silva Soares , UNIVASF

Educação

References

ABEP – Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa. Censo EAD Brasil ,2016 Disponível em:< http://abed.org.br/censoead2016/Censo_EAD_2016_portugues.pdf>. Acesso em: 4 de Dez. 2017.

ABMES. Portaria normativa Nº 11, de 20 de junho de 2017, Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior. Disponível em: <https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Port-Normativa-011-2017-06-20.pdf>. Acesso em: 20 de jan 2018.

ALVES, Lucineia. Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. Disponível em: abed.org.br/revistacientifica/Revista_PDF_Doc/2011/Artigo_07.pdf> Acesso em: 31 de jan. 2018.

ARETIO, L. G. La educación a distancia: De la teoria a la práctica. Barcelona: Editorial Ariel, 2001.

AVA – Ambiente Virtual de Aprendizagem –UNIVIRTUS –UNINTER. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=j7HFHMM_FEg> Acesso em 26 de fev. 2018.

AZEVEDO, Wilson. Educação a distância na universidade do século XXI. 2000. Disponível em: <http://www.aquifolium.com.br/educacional/artigos/spof2.html>. Acesso em 19 fev 2018.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal; Edições 70, LDA, 2009.

BARROSO, Marcella. Oensino de artes na educação a distância: reflexões, benefícios e limites. Disponível em: uninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/viewFile/161/128. Acesso em 01de fev. 2018.

BELLONI, Maria Luiza. Educação a Distância. Campinas: Autores Associados, 2008.

BRASIL. Leis e Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Decreto n. 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei 9.394/96, 20 dez. 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, ano 134, n. 248, p. 27833-27841, dez. 2005. Disponível em: . Acesso em: 15 jan. 2018.

BRASIL. Lei nº 13.620, de 15 janeiros de 2018. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/L13620.htmAcesso em: 23 de jan 2018.

BRASIL. Lei Nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. > Acesso em: 23 de jan 2018.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação, 20 de dezembro de 1996. Disponível em:< http://www.planalto.gov.br/Ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em 15 de jan. 2018.

COLABORAR. <http://www.unoparead.com.br/unopar/nosso-sistema.jsp> Acesso em 23 de Nov. 2017. Disponível em: <https://querobolsa.com.br/revista/unopar-colaborar> Acesso em 26 de fev. 2018.

COMISSÃO EUROPEIA, (2002). Educação e formação na Europa: sistemas diferentes, objectivos comuns para 2010. Luxemburgo: Serviço das Publicações Oficiais das Comunidades Europeias

COUTINHO, C. P. (2006). Utilização de blogues na formação inicial de professores: um estudo exploratório. In PANIZO et al (Eds.) Proceedings of the 8th International Symposium on Computers in Education, (Vol 2), pp. 157-164.

COUTINHO, Clara Pereira, BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista. Blog e Wiki: Os Futuros Professores e as Ferramentas da Web 2.0. 2007. Disponível em: <https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/7358/1/Com%20SIIE.pdf>. Acesso em 20fev. 2018.

GERAÇÃO INTERATIVA: Agencia de Marketing Digital. Disponível em: < http://geracaointerativa.com.br/noticias-marketing-digital/como-criar-um-portal.html>. Acesso em: 18 Jan. 2018.

GOMES, M. J. (2005). Blogs: um recurso e uma estratégia pedagógica . VII Simpósio Internacional de Informática Educativa –SIIE05 , p. 311-315. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/4499/1/Blogs-final.pdf.Acesso em 21 fev 2018.

INEP-Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira Legislação e Documentos. Censo da Educação Superior de 2016. Disponível em: . Acesso em: 4 Dez. 2017.

KENSKY, Vani Moreira. Educação e Internet no Brasil. Disponível em: <http://www.pucrs.br/ciencias/viali/doutorado/ptic/textos/Kenski.pdf> Acesso em 15 de jan. 2018.

LANDIM,C. M. das M. P. F. Educação a distância: algumas considerações. Rio de Janeiro: Edição do Autor, 1997.

LEMGRUBER, Márcio Silveira. Educação a Distância: para além dos caixas eletrônicos. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/conferencia/documentos/marcio _lemgruber.pdf> Acesso em 31 de jan. 2018.

LICHESKI, L. C., &FADEL, L. M. (2013). (In) acessibilidade digital. Revista Brasileira de Design da Informação, 10(2), 104-122. Disponível em:< https://www.infodesign.org.br/infodesign/article/view/185. Acesso em 30 de Jan. 2018.

LITTO, FREDRIC M. As interfaces da EAD na educação brasileira. REVISTA USP, São Paulo, n. 100,p. 57-66, DEZEMBRO/JANEIRO/FEVEREIRO 2013-2014. Disponível em: . Acesso em 21 fev 2018.

LUCENA, M. (1997a). Um Modelo de Escola Aberta na Internet: O Projeto Kidlink no Brasil. Tese de Doutorado. Rio de Janeiro, RJ: COPPE/Sistemas/UFRJ.

LUCENA, M. (1997b). Um Modelo de Escola Aberta na Internet: Kidlink no Brasil. Rio de Janeiro, RJ: Editora Brasport. POSTMAN, N.,(1996). The End of Education (New York: Vintage Books).

MARTINS, Karine e FROM, Danieli Aparecida. A Importância da Educação a Distância na Sociedade Atual. Artigo. http://www.assessoritec.com.br/wp-content/uploads/sites/641/2016/12/Artigo-Karine.pdf. Acesso em 11de fevereiro de 2018.

MICHAELIS. Disponível em: <http://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/delivery/> Acesso em 31 de jan. 2018.

MIRANDA, Luísa Augusta Vara. Educação Online: Interacção e Estilos de Aprendizagem de Alunos do Ensino Superior numa Plataforma Web. Tese de doutoramento em educação. Universidade do Minho Braga, 2005. Disponível em:<https://bibliotecadigital.ipb.pt/bitstream/10198/1120/1/TeseDoutoramento_LuisaMiranda.pdf>. Acesso em: 11 fev. 2018.

MORAN, José. O que é educação a distância. Disponível em: <http://www2.eca.usp.br/moran/ wp-content/uploads/2013/12/dist.pdf> Acesso em 31 de jan. 2018.

MOTTA, Alexandre; GAVILON, Igor; Introdução à educação a distância e ambiente virtual de ensino –aprendizagem. Florianópolis : Publicações do IF-SC , 2010. 92p. : il. ; 27,9cm.

PEREIRA, Alice Theresinha Cybis, SCHMITTE Valdenise, DIAS, Maria Regina Álvares C. Livro Ambientes Virtuais de Aprendizagem. 2007. Disponível em: <http://www.pucrs.br/ciencias/viali/tic_literatura/artigos/ava/2259532.pdf>. Acesso em 20 de fev. 2018.

PILLA, Bianca Smith. Desenvolvimento de um Sistema de avaliação de e-learning corporativo. Programa de pós-Graduação em administração. UFRGS, Porto alegre. 2007. Disponível em: <https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/10673/000600039.pdf?sequence=1>. Acesso em 25de fev 2018.

REVISTA DIÁLOGO EDUCACIONAL. A Educação a Distância no Brasil: conceitos e fundamentos. Marcio Mugnol. Curitiba, v. 9, n. 27, 2009.

SANTOS, Edméa Oliveira dos. Ambientes Virtuais de Aprendizagem: Por autorias livre, Plurais e Gratuitas. Disponível em: <http://www.comunidadesvirtuais.pro.br/hipertexto /home/ava.pdf> Acesso em 26 de fev. de 2018.

SANTOS, Júlio César F. Aprendizagem Significativa: modalidades de aprendizagem e o papel do professor. 2 ed. Porto Alegre, Rio Grande: Editora Mediação Distribuidora e Livraria Ltda., 2008.

TURBAN, E.; KING, D. Comércio Eletrônico: Estratégia e Gestão. São Paulo: Pearson, 2004.

UNINTER. Disponível em: <http://univirtus.uninter.com/ava/web/> Acesso em 23 de Nov. de 2017.

UNICESUMAR. Disponível em: <http://online.universo.edu.br/universo-ead/> Acesso em 25 de jan. de 2018.

UNICESUMAR EAD. Studeo (Ambiente Virtual de Aprendizagem). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=XTUXPhVCLoQAcesso em 25 de jan. de 2018.

Published

2018-08-31

How to Cite

OLIVEIRA , A. C. B.; SOUZA , A. M. A. de C. .; SOARES , A. de S. S. .; FLORÊNCIO , R. R. Trends of distance education in institutions of higher education in Brazil of the XXI century. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 108–119, 2018. DOI: 10.31416/rsdv.v6i2.116. Disponível em: https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/116. Acesso em: 21 nov. 2024.