PHYSICAL EDUCATION: TRIAL WITH ANALOGY BETWEEN THE ELECTRIFICATION OF THE STRAWAND CIRCUIT RC
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v3i2.172Keywords:
Capacitors, Discharge, ElectrostaticAbstract
Based on a historical discussion and in accordance with the proposals of PCNs, we approach a simp le experiment that can engage students in the initial contents of electrostatic and moreover, that there can be a connection between concepts of charges movement and the RC circuit. The use of analogies also continues to serve as a methodology for teaching physics, for example, for teaching electrical circuits, teaching optics and electricity. This underscores how important it is to make comparisons of phenomena seeking a better understanding of the concepts involved in the teaching of Physics. Upon execution of this project we hope to make the students are motivated and encouraged, which are multipliers of scientific knowledge. We also expect that with a new way of teaching and learning, coupled with the use of an experiment during the execution of the project, show for everyone the utilization of experimental physics for elementary school, high school and college.
References
ARAÚJO, Mauro S. T.; ABIB, Maria L. V. S.
Atividades Experimentais no Ensino de Física:
diferentes enfoques, diferentes finalidades.
Revista Brasileira de Ensino de Física, São
Paulo, v.25, n.2, p. 176-194, jun. 2003.
CHAVES, Alaor. Física básica. Rio de Janeiro:
v. 3, LTC, 2012.
GASPAR, Alberto. Experiências de Ciências;
São Paulo, Editora Ática; 2003 (1a edição).
GASPAR, Alberto. Física – Eletromagnetismo
e Física Moderna; São Paulo, Editora Ática;
(1a edição).
BRASIL, PCN+ Ensino Médio. Orientações
Educacionais Complementares aos
Parâmetros Curriculares Nacionais:
Ciências da Natureza, Matemática e suas
Tecnologias (MEC-SEMTEC, Brasília, 2002).
HALLIDAY, David; RESNICK, Robert;
WALKER, Jearl. Fundamentos de Física 3,
a. Edição. Editora LTC. Rio de Janeiro, 1995.
HEWITT, Paul G. Física Conceitual; Tradução:
Trieste Freire Ricci; revisão técnica: Maria
Helena Gravina. – 11. Ed.- Porto Alegre;
Bookman, 2011.
LUZ, A. M. R. e ALVARES, B. A. Curso de
Física – Volume 3. São Paulo: Scipione, 2005.
PINHO ALVES, J. Regras da transposição
didática aplicadas ao laboratório
didático.Caderno Catarinense de Ensino de
Física, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 174-188, ag.
BOZELLI, Fernanda Kátia; NARDI, Roberto.
O uso de analogias no ensino de Física em
nível universitário: Interpretações sobre os
discursos do professor e dos alunos. Revista
Brasileira de Pesquisa em Educação em
Ciências, v. 6, n. 3, p. 77-100, 2006.
ROONEY, Anne. A História da Física - da
Filosofia ao Enigma da Matéria Negra; São
Paulo, Editora M. Books; 2013 (1a edição).
SANTOS, Lucíola Lucínio. Políticas Públicas
para o ensino fundamental: Parâmetros
Curriculares Nacionais e Sistema Nacional de
Avaliação. In: Revista Educação e Sociedade.
São Paulo: Cortez; Campinas: Cedes, V.23, n.
, set. 2002.
SILVA, Cibele Celestino; PIMENTEL, Ana
Carolina. Uma análise da história da
eletricidade presente em livros didáticos: o caso
de Benjamin Franklin. Caderno Brasileiro de
Ensino de Física, v. 25, n. 1, p. 141-159, 2008.