Physical education via least-squares with learning worksheet aid electronics

Authors

  • Francisco Joceildo da Silva IFSertãoPE
  • Eriverton da Silva Rodrigues IFSertãoPE
  • Alisson dos Anjos Gomes IFSertãoPE
  • Cícero Jailton de Morais Souza IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v4i3.152

Keywords:

Ohm's Law, Resistivity, Experimental Physics

Abstract

The precise realization of this project sought to promote the use of the least squares method using the spreadsheet as a computational tool in experimental physics teaching for high school students. In this sense, it is a way to bring results of experimental measures while minimizing the fluctuations that appear within that set, these deviations
must be justified to the maximum so that you can obtain an experimental value with considerable precision. To implement this feature was used resistivity experiment with the second Ohm's law, this consisting in measuring the resistance of different types of material varying its length and its area.

References

BETZ, M. E. M. e RIBEIRO-TEIXEIRA, R. M.

Material instrucional apresentando conteúdos de

métodos computacionais para o ensino de

Física. Caderno brasileiro de Ensino de

Física. Florianópolis. Vol. 29, p. 787-811,

BRASIL, PCN+ Ensino Médio. Orientações

Educacionais Complementares aos

Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências

da Natureza, Matemática e suas tecnologias

(MEC-SEMTEC, Brasília, 2002).

CARVALHO, A.M.P.; GIL-PÉREZ, D.

Formação de professores de Ciências. 4a

Edição. São Paulo: Cortez, 2000.

JIMÉNEZ, M. e OTERO, L. La ciencia como

construcción social. Cuardenos de Pedagogía,

Barcelona, v.43, n. 180, 1990.

MEES, A. A. Implicações das teorias de

aprendizagem para o ensino de Física.

Universidade Federal do Rio Grande do Sul-

UFRGS. Rio Grande do Sul, 2002. Disponível:

<http://www.if.ufrgs.br/~amees/teorias.htm.

Acesso em 25 de junho de 2016.

MORGADO, M. J. L. Formação de

professores de matemática para o uso

pedagógico de planilhas eletrônicas de

cálculo: análise de um curso a distância via

Internet, Tese de Doutorado.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO

CARLOS, 2003.

SEARS, F. et. al. FÍSICA 3 –

ELETROMAGNETISMO. Editora Addison

Wesley, 12a Edição, 2009.

SOLBES, J. e VILCHES, A. Interacciones

C/T/S: un instrumento de cambio actitudinal.

Revista Enseñanza de las Ciencias, Barcelona,

v. 7, n. 1, 1989.

Published

2016-12-31

How to Cite

SILVA, F. J. da .; RODRIGUES, E. da S.; GOMES, A. dos A.; SOUZA, C. J. de M. . Physical education via least-squares with learning worksheet aid electronics. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 190–195, 2016. DOI: 10.31416/rsdv.v4i3.152. Disponível em: https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/152. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Exatas e da Terra - Artigos