SYSTEMATIC REVIEW IN JOURNALS OF THE PLATAFORMA CAPES ABOUT LITERACIES IN SPANISH LANGUAGE ON THE TECHNICAL AND PROFESSIONAL NETWORK

Authors

  • Kélvya Freitas Abreu IFSertãoPE
  • Jiovana Katarina Carvalho de Oliveira IFSertãoPE
  • Francisco Kelsen de Oliveira IFSertãoPE http://orcid.org/0000-0002-7382-3206

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v5i3.127

Keywords:

Multiple Literacies, Spanish as a Foreign Language, Technical Technological Teaching

Abstract

The present article aims to present a systematic mapping of journals published from 2008 to 2014, collected through the Plataforma Sucupira - Capes, in order to analyze whether the concept of Literacy intertwined with the teaching of Spanish as a Foreign Language is being addressed in scientific work in the context of technical
education of our country, that is, in the professional technical network, especially the public network. Thus, for such analysis, a Systematic Review of Literature (RSL) was done, in which such journals were analyzed through key terms used specifically for the search of works that encompass this theme. Therefore, a percentage result was obtained on the amount of work involved in the perspective of Literacy and the Spanish as a Foreign Language, providing discussions about the possible shortcomings expressed in this educational context. Finally, the present work guided the study under the concept of the pedagogy of literacy in the theoretical perspective proposed by Soares (2005), Cassany (2006), Rojo (2009) and Street, (2010), likewise worked with perspective of the Spanish as a Foreign Language presented by Baptista
(2010), as well as the development of RSL by Oliveira and Gomes (2015) and the technical education landscape by the
Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica (2013).

Author Biographies

Kélvya Freitas Abreu , IFSertãoPE

Doutoranda em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Mestre em Linguística e licenciada em Letras (Português - Espanhol) pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora de espanhol do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano. Atua na área de Estudos do Discurso e do Texto, Texto e Construção de Sentidos, Linguística Aplicada com ênfase ao ensino e aprendizagem do espanhol como Língua Estrangeira na perspectiva dos múltiplos letramentos. É líder do grupo de pesquisa GEPET - Campus Salgueiro.

Jiovana Katarina Carvalho de Oliveira , IFSertãoPE

Discente do curso Ensino Médio Integrado em Edificações no Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Sertão Pernambucano - Campus Salgueiro. Foi bolsista do Programa de Iniciação Científica Júnior (PIBIC-Jr) e integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Educacionais Tecnológicas (GEPET).

References

ABREU, K.F. Concepções de leitura e de texto subjacentes às provas de vestibular:constatações e implicações para o ensino da língua espanhola. Dissertação (Mestrado em Linguística). Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2011.

ABREU, K.F; IRINEU, L.M. Pedagogia dos multiletramentos e ensino de espanhol como língua estrangeira: um estudo de caso no ensino médio técnico integrado Sertão Pernambucano. In: GOMES, A.T.; PONTES, V.O. Espanhol 1966no Brasil: perspectivas teóricas e metodológicas. 2015.

ABREU, K.F.; IRINEU, L.M.; BAPTISTA, L.M.T.R. Letramento (s) e multiletramentos (s): conceitos, práticas e reflexões no ensino de língua portuguesa. In: Anais do VII Colóquio Nacional de Professores de Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e de Literatura, 2010. UERN, Pau dos Ferros, 2010.

ABREU, K. F; MORAIS, H. T. F; SILVA, M. R. V. Eventos de letramento (s) em português e em espanhol: a abordagem crítica na área de edificações. In: Anais do I Colóquio de Análise do Discurso(CNAD), 2014, Pau dos Ferros: UERN: 2014.

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Aprendizagem e Ensino de Línguas em Contextos Tecnológicos. REVERTE: Revista de Estudos e Reflexões Tecnológicas da FATEC, Indaiatuba, v. 6, p.220-230, 2008.

BAPTISTA, L. M. T. R.. Traçando caminhos:letramento, letramento crítico e ensino de espanhol. In: BARROS, C.S.;COSTA, E.G.M.C.(Org.). Explorando oensino. Espanhol: ensino médio. Brasilia: Secretaria da Educação Básica, MEC, 2010, v. 16, p. 119-.

BRASIL. Dispõe sobre o ensino da língua espanhola. Lei nº 11.161, de 05 de agosto de 2005. Disponível em www.planalto.gov.br/ccivil.../Lei/L11161.htm. Acesso em: 06abr. 2015.

______. Ministério da Educação. Lei de diretrizes ebases. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/civil_03/Leis/L9394.htm.Acesso em: 06abr. 2015.

______. Ministério da Educação. Orientações Curriculares Nacionais parao Ensino Médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Conhecimentos de Espanhol. Secretaria da Educação Básica. Brasília: Mistério da Educação, 2006.

______. Concepções e diretrizes dos Institutos Federais. Brasília, Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica, 2008. Disponível em: http://portal.ifrn.edu.br/insttucional/normas-e-leis/concepção-e-diretrizes-dosinstitutos.pdf. Acesso em:25jan. 2015.

______. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral.2013.

______. Resolução nº6de 20 de setembro de 2012. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica.

CASSANY, D. Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Editorial Anagrama, 2006.

GOETTENAUER, E. Espanhol: língua de encontros. In: SEDYCIAS, J. (org.). O ensino do espanhol no Brasil: passado, presente, future. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

KITCHENHAM, B. A.; CHARTERS, S. Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. Technical ReportEBSE-2007-01, 2007. Disponívelem: http://goo.gl/v6jvAZ. Acesso em: 24fev.2015.

MARSHALL, C.; BRERETON, P. Tools to Support Systematic Literature Reviews in Software Engineering: A Mapping Study. In:Empirical Software Engineering and Measurement, 2013 ACM/IEEE International Symposium on (pp. 296-299).

MORAIS, H.T.F; BENVENUTO, E.V.; ABREU, K.F.; BARRETO, L.S.V. Práticas de letramento na construção civil–Experiências do Projeto PIBEX Campus Salgueiro.In:OLIVEIRA, F.K.; ABREU, K.F(Org.). Métodos e pesquisas em educação. Kiron, Brasília. 2016.

OLIVEIRA, F. K.; GOMES, A. S. Revisão sistemática da literatura. In: OLIVEIRA, F. K.; ABREU, K. F. (Org.). Experiências de Pesquisa em Educação e Tecnologia. Volume 2. Recife: Editora Pipa, 2016.

OLIVEIRA, F. K.; GOMES, A. S. Uma revisão sistemática da literatura sobre ferramentas de autoria de IMS-LD. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. 2015. p. 376. Disponível em: http://br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/5190 Acesso em: 26 jan.2016.

OLIVEIRA, J. K. C.; CORREIA, A.A.B.A; SOARES, L. A. F.; ABREU, K. F.. PRÁTICAS DE LETRAMENTO(S): vivenciando espaços de formação cidadã. In:

IV Seminário Nacional do Ensino Médio, 2016, Mossoró. Anais do IV Senacem. Mossoró: UERN, 2016. v. 19. p. 3678-3689

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 2.ed. 10 reimpr. –Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

ROJO, R. Letramentos múltiplos: escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.

ROJO, R. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

SILVA, M. R. V.; ABREU, K. F.. Letramento(s) crítico (s): analisando as práticas letradas em língua espanhola de discentes técnicos em edificações. Revista Semiárido De Visu, v. 4, p. 41-49, 2016.

SOUZA, A.S. O Ensino de Língua Espanhola no Instituto Federal de Brasília: o dito, o feito e o pretendido. Dissertação de Metrado. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada. Universidade de Brasília, 2013.

STREET, B. Os novos estudos sobre o letramento: histórico e perspectivas. In: MARINHO, M.; CARVALHO,G.T. (Orgs.) Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

Published

2017-12-31

How to Cite

ABREU , K. F. .; OLIVEIRA , J. K. C. de; OLIVEIRA , F. K. de . SYSTEMATIC REVIEW IN JOURNALS OF THE PLATAFORMA CAPES ABOUT LITERACIES IN SPANISH LANGUAGE ON THE TECHNICAL AND PROFESSIONAL NETWORK. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 192–203, 2017. DOI: 10.31416/rsdv.v5i3.127. Disponível em: https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/127. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Lingüística, Letras e Artes - Artigos