Importance of the use of communication and information technologies in the teaching of Biology

Authors

  • Tércia Oliveira Castro Universidade Federal do Vale do São Francisco – UNIVASF
  • Kellison Lima Cavalcante IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i1.106

Keywords:

Teaching, Digital Resources, Teaching Practice

Abstract

With the advances in communication and information technologies and consequently causing changes in the behavior of current society, the teaching activity, the use of ICT technologies in the classroom, was implemented in school planning a new way of promoting knowledge and
methodologies of content exposure by the educator. Being able and open to using such technologies enables the teacher to perform didactic skills that favor the process of learning and transmission of knowledge, overcoming the difficulties encountered in the school environment. Therefore, the objective of the research is to discuss the importance of the use of communication and information
technologies for the teaching of Biology. In this way, to obtain the data, a bibliographic research was carried out in databases of trust and made the analysis and discussion, relating to the teachinglearning process in Biology. It was observed that the use of digital technologies in the teaching and learning process allows the development of new activities, skills and behaviors aimed at improving the pedagogical process.

References

ALMEIDA, M. E. B. Novas tecnologias e formação de professores reflexivos. Revista Nova Escola. 2003.

ANDREIA M.; MULLER L.; RECH A. P. de A. O cenário educacional: o professor e a tecnologia da informação e comunicação diante das mudanças atuais. REGET, v. 18, n. 1, abr., p. 531-544, 2014.

BATISTA, A. S.; CODO, W. Crise de identidade e sofrimento. In: ELBOW, Wanderley (coord.). Educação: carinho e trabalho. 3. De. Brasília: Ed. da UnB, 2005a.

COSTA, F. A.; RODRIGUEZ, C.; CRUZ, E.; FRADÃO, S. Repensar as TIC na educação: o professor como agente transformador. Educação, Formação e Tecnologia. Lisboa, Santillana, 2012.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa Social. 6. ed., São Paulo, Atlas, 2008.

JÚNIOR, E. R. Os desafios da educação frente às novas tecnologias. Seminário Internacional de Educação Superior. Formação e Conhecimento. Universidade de Sorocaba – Uniso, 2014.

KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Editora Papirus, 2003.

KENSKI, V. M.. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Editora Papirus. 2012.

KENSKI, V. M. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.10, p.47-56, set./dez. 2003.

KOCH, M. Z. As tecnologias no cotidiano escolar: uma ferramenta facilitadora no processo ensino-aprendizagem. Universidade Federal de Santa Maria, Sarandi, Rio Grande do Sul, 2013.

LIBÂNEO, J. C., Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 5 ed., São Paulo: Cortez, 2009.

MARCOLLA, V. A apropriação das tecnologias de informação e comunicação. IX ANPED Sul, Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, 2002.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos da metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

MOORE, M; KEARSLEY, G. Educação a distância: sistemas de aprendizagem online. 3. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

MORAN, J. M.; MASETTO, M.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 6 ed., Campinas: Papirus, 2000. OLIVEIRA, M. de F. A. de. O uso das tecnologias da informação e da comunicação no ensino aprendizagem de Biologia. 2008. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/ pde/arquivos/2440-8.pdf>. Acesso em: 05 de dez. 2018.

OLIVEIRA, C. de. TIC‟s na Educação: A utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em Ação, v. 7, n. 1, Dez. 2015. ISSN 2175-7003.

OROZCO, G. G.; MOURA, S. P.; SOUSA, E. R. de. Comunicação, educação e novas tecnologias: tríade do século XXI. In: Revista Comunicação & Educação, São Paulo, n. 23, p. 57-70, jan./abr. 2002.

PEREIRA, B. T; FREITAS, M. do C. D. O uso das tecnologias da informação e comunicação na prática pedagógica da escola. 2000. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1381-8.pdf>. Acesso em: 30 de març. de 2019.

PORTO, T. M. E (Org.). Redes em construção: meios de comunicação e práticas Educativas. São Paulo: JM, 2003.

RIBAS, C. C. C.; FONSECA, R. C. V. da. Manual da metodologia. OPET. Curitiba, 2008.

RODRIGUES, N. C. Tecnologias de informação e comunicação na educação: um desafio na prática docente. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 1-22, jan./jun., 2009.

SANCHO, J. M. (org.). Para uma tecnologia educacional. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2001.

SILVA, R. F. do; CORREA, E. S. Novas tecnologias e educação: a evolução do processo de ensino e aprendizagem na sociedade contemporânea. Educação & Linguagem, n. 1, jun., p. 23‐35, 2014.

SILVA, F. M. da. Aspectos relevantes das novas tecnologias aplicadas à educação e os desafios impostos para a atuação dos docentes. Akrópolis, Umuarama, v.11, n.2, abr./jun., 2003.

TAJRA, S. F. Informática na educação: novas ferramentas pedagógicas na atualidade. 9 ed. São Paulo: Érica, 2012.

VIEIRA, F.; RESTIVO, M. T. Novas tecnologias e educação: ensinar a aprender/ aprender a ensinar. Porto: Biblioteca Digital da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2014.

Published

2019-04-30

How to Cite

CASTRO , T. O.; CAVALCANTE, K. L. Importance of the use of communication and information technologies in the teaching of Biology. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 88–97, 2019. DOI: 10.31416/rsdv.v7i1.106. Disponível em: https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/106. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Biológicas - Artigos