Pedagogy of Shouting

The trainee's role in the supervised internship

Authors

  • Vitória De Vasconcelos Quezado

DOI:

https://doi.org/10.31416/cacto.v3i2.734

Keywords:

Supervised Internship, Scream Pedagogy, Pedagogical Practice

Abstract

The Supervised Internship is a primordial stage for the students' education, since this moment ensures the relationship between theory and practice, as well as the learning through the reality of the internship field. In this sense, several pedagogical practices go through these internships, but what happens when a pedagogy that is inadequate to the legal framework is present in the internship locus? With this in mind, this paper aims to understand the role of the intern during the supervised internship period. This research is based on the studies of LIBÂNEO (2001), SAVIANI (2007), among other theorists, and uses a qualitative and bibliographic methodology.  Finally, the results indicate that the supervised internship carries a meaning beyond what the legal frameworks that govern it present. For many, it is the period that marks the beginning of their professional careers and the construction of new learning and pedagogical knowledge.

References

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos Ideológicos de Estado. 3. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1987.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente, Presidência da República. Brasília-DF, 1990. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 10 jun. 2023.

BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília – DF: Presidência da República. Brasília-DF, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 jun. 2023.

BRASIL. Lei do Estágio. Lei n. 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes. Brasília – DF: Presidência da República, 2008. Disponível: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 26 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 jun. 2023.

CABRERA, Adriana Marques Mourão. Violência psicológica em crianças e adolescentes, e suas consequências. 2022. Dissertação (Especialização - Especialização em Garantia

dos Direitos e Política de Cuidados à Criança e ao Adolescente.) – Universidade de Brasília, 2022.

CAVALCANTE, Emanuel Bernado Tenório. O CONCEITO DE ADULTOCENTRISMO NA HISTÓRIA: DIÁLOGOS INTERDISCIPLINARES. Fronteiras: Revista de História. Doutorados, v. 23, n. 42. jul/dez., 2021. Disponível em: file:///C:/Users/vitor/Downloads/FRONTEIRAS+-+CAVALCANTE+-+O+conceito+de+adultocentrismo+na+história+-+diálogos+interdisicplinares.pdf. Acesso em: 10 jun. 2023.

CHARLOT, B. A mistificação pedagógica: realidades sociais e processos ideológicos na teoria da educação. São Paulo: Cortez, 2013

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Fac-símile digitalizado (Manuscritos). São Paulo: Instituto Paulo Freire, 1968.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar, Curitiba, v. 17, n. 17, p. 153-176, 2001. Editora da UFPR. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/2074/1726. Acesso em: 26 jun. 2023.

MARTINS, Vandercleia. et al. O ESTÁGIO EM FORMAÇÃO DE FORMADORES NA

UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO E AS CONTRIBUIÇÕES PARA A FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES. V CONEDU: Congresso Nacional de Educação. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2018/TRABALHO_EV117_MD1_SA1_ID1818_05092018113037.pdf. Acesso em: 10 jun. 2023.

SANTANA, Ramon Ferreira. A EDUCAÇÃO PELA PALMATÓRIA: os castigos utilizados como ferramentas pedagógicas no Brasil Império. Educon, Aracaju, v. 8, n. 01, p.01-09, set/2014. Disponível em: http://anais.educonse.com.br/2014/a_educacao_pela_palmatoria_os_castigos_utilizados_como_ferramenta.pdf. Acesso em: 26 jun. 2023.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma pedagogia do conflito. In: SILVA, Luiz Heron Da; AZEVEDO, José Clóvis de; SANTOS, Edmilson Santos dos. (Orgs.) Novos mapas culturais, novas perspectivas educacionais. Sulina: Porto Alegre, 1996.

SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. 39 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2007. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo; vol.5).

SHINAYSHIKI, Roberto. Conquiste seus alunos: Vença o desafio dos relacionamentos na sala de aula. 2. ed. São Paulo: Editora Gente, 2011.

SOARES, Carmen Lúcia; FRAGA, Alex Branco. Pedagogia dos corpos retos: das morfologias disformes às carnes humanas alinhadas. Pro-Posições. v. 14, n. 2 (41) - maio/ago. 2003. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643887/11357. Acesso em: 26 jun. 2023.

Published

2023-10-21

Issue

Section

Dossiê Pedagogia em Revista