PEDAGOGICAL RESIDENCE:

A view about experiences and ludic in the classroom

Authors

  • Caroline Leandro Nunes Soares
  • Laudicéia Borges Aquino
  • Rosilene Souza de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.31416/cacto.v3i2.730

Keywords:

Pedagogical Residence, Experiences, Ludicity, resources

Abstract

This text aims to present the activities developed during the first module of the Pedagogical Residency Program (PRP) of the Pedagogy course that took place between the months of December 2022 to April 2023 at school in the municipality of Petrolina- PE . As well as showing the materials used and made and the challenges encountered in this school. This is a descriptive, qualitative research, of the experience report type. Therefore, the study consists of the description of an experience that integrates the experiences in the PRP in a municipal public school in Petrolina (PE). Thus, as a result of the investigations, it was noticed that the adversities are the multigrade classrooms, in which children are not literate; the absence of teaching materials - many children do not even have a pencil to write with; the lack of motivation of the teachers for not having material to elaborate differentiated activities; the lack of technological resources; and traditional teaching. Despite the obstacles faced, we were able to learn, bearing in mind that we tried to look for playful teaching resources with materials we have at home that would not normally be used, and to show teachers that it is possible to produce with “little” . Therefore, it is concluded that the PRP experience is being of great value because, in addition to observing, we carry out the observation-reflection-action triad, combining the theory seen at the university with practice. Therefore, it has fostered an academic contribution as a professional, considering that we develop several playful and interactive activities.

Author Biographies

Caroline Leandro Nunes Soares

Graduanda em Pedagogia pela Universidade de

Pernambuco – UPE Campus Petrolina – PE.

Laudicéia Borges Aquino

Graduanda em Pedagogia pela Universidade de

Pernambuco – UPE Campus Petrolina – PE.

Rosilene Souza de Oliveira

Mestra em Educação Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia

Pernambuco – UPE Campus Petrolina – PE.  

References

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, n. 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782002000100003 Acesso em: 11 de Maio. 2023.

COTONHOTO, Larissy Alves; ROSSETTI, Claudia Broetto; MISSAWA, Daniela Dadalto Ambrozine. A importância do jogo e da brincadeira na prática pedagógica. Construção psicopedagógica, v. 27, n. 28, p. 37-47, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1415-69542019000100005&script=sci_arttext. Acesso em: 08 de Ago. 2023.

ARAÚJO, Charline Ferreira Lopes de. Estudo sobre a desmotivação dos professores do ensino fundamental do instituto de educação de guaratinga: fatores e causas. Tese de Mestrado em Ciências da Educação. Asunción, Paraguay, p. 179, 2022. Disponível em: http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/repositorio/article/view/1302 Acesso em: 23 Maio. 2023.

CARVALHO, Maria Orilene Portela de; DO NASCIMENTO SILVA, Cristina Herculana; PARENTE, José Reginaldo Feijão. A importância da ludicidade: aprendizagem significativa nos espaços não escolares. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 4, p. 1-8, 2021. Disponível em: https://periodicos.iesp.edu.br/index.php/campodosaber/article/view/463 Acesso em: 23 Maio. 2023.

FARIA, Juliana Batista; PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. Residência pedagógica: afinal, o que é isso?. Revista de Educação Pública, v. 28, n. 68, p. 333-356, 2019. Disponível em:http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S2238-20972019000200333&script=sci_arttext Acesso em: 23 Maio. 2023.

FORTUNA, Tânia Ramos. Em busca da pedagogia lúdica: como brincam os professores que brincam em suas práticas pedagógicas?. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, v. 3, n. 1, p. 01-19, 2019. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/relus/article/view/1880. Acesso em: 08 de Ago. 2023.

GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. Novo Hamburgo: Feevale, 2003.

GONÇALVES, Sheila Maria Santo; SILVA, João Felix da; BENTO, Maria das Graças. Relato sobre o programa de Residência Pedagógica: um olhar sobre a formação docente. Revista multidisciplinar e de Psicologia, v. 13, n. 48, p. 670-683, 2019. Disponível em: https://scholar.archive.org/work/qhvmkewwkncptlji42gupj3a4m/access/wayback/https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/download/2268/3487 Acesso em: 23 Maio. 2023.

KNUPPE, Luciane. Motivação e desmotivação: desafio para as professoras do Ensino Fundamental. Educar em revista, n. 27, p. 277-290, 2006. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0104-40602006000100017&script=sci_abstract&tlng=pt Acesso em: 20 de Abr. 2023.

MODESTO, Monica Cristina; RUBIO, Juliana de Alcântara Silveira. A importância da ludicidade na construção do conhecimento. Revista Eletrônica Saberes da Educação, v. 5, n. 1, p. 1-16, 2014. Disponível em: http://docs.uninove.br/arte/fac/publicacoes_pdf/educacao/v5_n1_2014/monica.pdf. Acesso em: 23 Maio. 2023.

OLIVEIRA, Jane Cordeiro de. O cotidiano escolar do coordenador pedagógico: diversidades, tensões e possibilidades. Momento - Diálogos em Educação, v. 26, n. 1, p. 143–160, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.14295/momento.v26i1.6138 Acesso em: 20 de Abr. 2023.

TRISTÃO, Marly Bernardino. O lúdico na prática docente. Trabalho de Conclusão de Curso em Pedagogia, Rio Grande do Sul, p. 39, 2010. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/39549. Acesso em: 08 de Ago. 2023.

Published

2023-10-21

Issue

Section

Dossiê Pedagogia em Revista