Poesia e política em Júlia da Costa
DOI:
https://doi.org/10.31416/cacto.v1i1.256Keywords:
poetry, politics, feminist criticism, Júlia da CostaAbstract
The few references to pre-20th century works by women characterize the writing as sappy, whiny, sentimental, bland and frivolous. (MUZART, 1996) To counter these stereotypical views on the literary contributions of early women writers, this article explores the ways in which the 19th century writer Júlia da Costa used poetry as a tool to insert herself into a field hostile to women: politics. In undertaking such an analysis, this study draws on works by de Siqueira and Dantas (1991), Muzart (1996), and Malard (2006), thinkers who reflect on the contributions of past women writers and on the relationship between literature and politics.
References
BOSI, Alfredo (org). Formações ideológicas na cultura brasileira. São Paulo: Estudos Avançados. p. 01-17. 1995. Disponível em: . Acesso em: 03 ago. 2016.
CORTINES, Júlia. Versos – Vibrações. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Letras. 2010.
DUARTE, Constância Lima. Feminismo e literatura no Brasil. Estudos Avançados, São Paulo, v. 17; n. 49. p. 01-22. set/dez. 2003. Disponível em: . Acesso em: 10 set. 2016.
FERREIRA, Rogério de Souza Sérgio; PEREIRA, Terezinha Maria Scher (orgs). Literatura & política. Juiz de Fora: Ed. UFJF. 2012.
FOUCAULT, Michel. Microfísica del poder. Madrid: La Piqueta, 1979.
GONÇALVES, Francisco de Souza. A “autor + a” segundo Norma Telles: pensando a literatura produzida por mulheres no entresséculo XIX-XX. Revista XIX: Artes e técnicas em transformação. nº 2. p. 34-44. 2015. Disponível em: < encurtador.com.br/aJLNS>. Acesso em: 28 ago. 2017.
MALARD, Letícia. Literatura e dissidência política. Belo Horizonte: Editora UFMG. 2006.
MUZART, Zahidé Lupinacci (org.). Poesia: Júlia da Costa. Curitiba: Imprensa Oficial do Paraná, 2001.
MUZART, Z. Mulheres de faca na bota: escritoras e política no século XIX. In: VI seminário Mulher e literatura. Rio de Janeiro. 1995. Anais. Rio de Janeiro: Elódia Xavier. 1996. p.149-162.
NEJAR, Carlos. História da Literatura Brasileira: da Carta de Caminha aos contemporâneos. São Paulo: Leya. 2011.
NEPOMUCENO, Luís André. A musa desnuda e o poeta tímido: o petrarquismo cortesão na Arcádia brasileira. 2000. 229 p. Tese (Doutorado em Letras). UNICAMP. Campinas. 2000. Disponível em: . Acesso em: 07 abr. 2018.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. (trad. Mônica Neto). São Paulo: EXO Experimental org. 2009.
SIQUEIRA, Elizabeth Angélica Santos; DANTAS, Marluce Oliveira Raposo. “A temática dos poemas femininos no Recife no século XIX: algumas constantes”. TRAVESSIA – Mulheres – Século XIX, setembro. p. 134-147. 1991.