Mudança diacrônica e sincrônica dos vocábulos interação e interatividade no texto dicionarístico.

Authors

  • Ana Maria de Amorim Viana IFSertãoPE
  • Romana de Fátima Macedo Gomes
  • Paulo Garcez Leães IFSERTAO PERNAMBUCANO
  • Maria do Socorro Maia Fernandes Barbosa Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v12i2.911

Keywords:

Lexicography, Dictionary, Meaning, Entry.

Abstract

Being a phenomenon subject to social transformations and human relations established in/by society, language experiences a continuous action of modification, which does not find total correspondence, nor timeliness in the act of registration in dictionaries. In this scope, this article seeks to verify the diachronic and synchronic change of the words interaction and interactivity in the dictionary text. The foundation for this research is located in studies of historical and lexical semantics that address the diachronic/synchronic perspective within the scope of lexicography. Methodologically, the dictionaryization process of the mentioned terms was the starting point of the investigation, to then identify whether both units of the language have the same meaning. Six dictionaries were used, covering a period from 1975 to 1999, in contrast to two others from 2011. The results indicate that these words, although similar in spelling, have different employment origins and cataloging dates. In conclusion, it is possible to state that both are relatively recent and that the introduction of the word interaction occurred before the term interactivity in the dictionary. Furthermore, it can be assured that there is a consensus on the etymology of the word interaction, but there is no consensus on the word interactivity. Carrying out this work is justified by its purpose of contributing to linguistic studies inherent to the area of ??historical-lexical semantics, becoming a source for further reflections on the processes of change and variation in the language.

 

Author Biographies

Ana Maria de Amorim Viana, IFSertãoPE

Doutora em Letras, professora de Língua Portuguesa do IFSertão Pernambucano – Campus Petrolina. 

 

Romana de Fátima Macedo Gomes

Doutora em Letras, professora de Língua Portuguesa do IFSertão Pernambucano – Campus Petrolina. 

 

Paulo Garcez Leães , IFSERTAO PERNAMBUCANO

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (2005). Graduação em Letras pelo Centro Universitário Internacional (Uninter) em andamento. Especialização em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Castelo Branco (2007) e Psicopedagogia Clínica pela Portal Faculdades (2008) - Mestrado Profissional em Educação pela Universidade de Pernambuco (2017). Doutorado em Letras (2023), Atua como Pedagogo no Instituto Federal Sertão Pernambucano - Campus Salgueiro.Tem experiência nas áreas de Educação e Linguagem, com ênfase em Educação de Jovens e Adultos , PROEJA e Educação à distância.

Maria do Socorro Maia Fernandes Barbosa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

Professora Aposentada do Departamento de Letras Estrangeiras, no Campus Avançado de Pau dos Ferros da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

References

ALVES, L. M.; Neologismo: criação lexical. São Paulo: Ática,2004.

AULETE, C.; Novíssimo Dicionário Contemporâneo da Língua Portuguesa. Org. Paulo Geiger. Rio de Janeiro: Lexikon, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação e cultura (MEC). Dicionário escolar da língua Portuguesa.Org. Francisco da Silveira Bueno. 5ª ed. São Paulo: Fundação Nacional de Material Escolar (FENAME),1965.

FERREIRA, A.B.H.; Novo dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro. Nova Fronteira, 1975.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Dicionário Aurélio da Língua portuguesa. 2 ed. Totalmente rev. e ampl. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

FERREIRA, A.B.H.; Dicionário Eletrônico Aurélio Século XXI. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira e Lexikon Informática, 1999. Versão 3.0. 1 CD-ROM.

GARCIA, A.; Semântica Histórica. Soletras, Ano I, n. 02. São Gonçalo: UERJ, jul/dez. 2001.

GIL, A. C.; Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

HOUAISS, A.; Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de. Janeiro, Ed. Objetiva, 2011.

PÊCHEUX, M.; Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Unicamp, 2014.

PONTES, A. L.; Marcas de uso em dicionários escolares brasileiros. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/padrao_cms/documentos/eventos/gtlex/viiiengtlex/resumos_expandidos/Ant%C3%B4nio%20Luciano%20Pontes.pdf Acesso em: 26/11/2019.

SILVA, M.; Sala de aula interativa. Rio de Janeiro,RJ: Quartet, 2000.

WELKER, Herbert Andreas. Dicionários – uma pequena introdução à lexicografia / 2. ed. revista e ampliada – Brasília: Thesaurus, 2004.

Published

2024-06-07

How to Cite

VIANA, A. M. de A. .; GOMES, R. de F. M.; LEÃES , P. G.; BARBOSA, M. do S. M. F. Mudança diacrônica e sincrônica dos vocábulos interação e interatividade no texto dicionarístico. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 929–940, 2024. DOI: 10.31416/rsdv.v12i2.911. Disponível em: https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/911. Acesso em: 8 sep. 2024.

Issue

Section

Lingüística, Letras e Artes - Artigos