Didactic strategies for teaching botany in Basic Education: a bibliographical review

Authors

  • Hélio Souza dos Reis Universidade do Estado da Bahia
  • Neuber Santos Duarte Universidade do Estado da Bahia
  • Maria José Souza Pinho Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v12i2.638

Keywords:

Aprendizagem em Biologia, Ensino de Ciências, Recursos didáticos

Abstract

Awakening students' interest in botany can be challenging in some classrooms, especially if teaching is based on traditional pedagogical procedures, such as those restricted to the exclusive use of textbooks and exposition of contents. To reverse this situation, it is essential to use methodologies that make teaching more contextualized and dynamic. Thus, this research sought to investigate the use of didactic strategies in the teaching and learning of botany in Basic Education. The methodological procedures were based on a literature review with an exploratory approach, using three databases: SciELO, CAPES and Google Scholar. Some of the inclusion criteria for the search were: articles published between 2014 and 2021 of an empirical nature that address themes regarding the production and validation of some didactic strategy for teaching and learning botany. This analysis showed that the use of differentiated pedagogical resources, which are different from the traditional, make teaching more dynamic, attractive and contribute to the understanding of knowledge of botany content by students.

References

AMADEU, S. O.; MACIEL, M. D. A. Dificuldade dos professores de educação básica em implantar o ensino prático de botânica. Revista de Produção Discente em Educação Matemática, São Paulo, v. 3, n. 2, p. 225-235, 2014.

BARBOSA, M. G. P.; SANTOS, J. W. M.; SILVA, F. C. L.; GUILHERME, B. C. O ensino de botânica por meio de sequência didática: uma experiência no ensino de ciências com aulas práticas. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 7, p. 45105-45122, jul. 2020.

BEZERRA, A. et al. O ensino de botânica por meio da confecção de velas com essências naturais de plantas medicinais em uma escola pública em Porto Velho-RO. Biota Amazônia, Macapá, v. 7, n. 4, p. 17-19, set./nov. 2017.

BEZERRA, A.; RODRIGUES, D. V.; CAVALCANTE, F. S.; NOGUEIRA, P. G.; LIMA, R. A. Ensinando botânica por meio da confecção de sabonetes de plantas medicinais. Revista Multidisciplinar em Educação, v. 5, n. 11, p. 147-158, maio/ago. 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 13 fev. 2022.

BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. v. 2. Brasília: MEC/Secretária de Educação Básica, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf>. Acesso em: 23 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio Parte III – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf>. Acesso em: 09 fev. 2022.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf>. Acesso em: 09 fev. 2022.

CANCIAN, M. A. E.; FRENEDOZO, R. C. Cultivo de briófitas em laboratório para utilização como recurso didático no ensino médio. RenCiMa, v. 1, n. 1, p. 1-8, 2010.

CARVALHO, R. S. C.; MIRANDA, S. C.; DE-CARVALHO, P. S. O ensino de botânica na Educação Básica – Reflexos na aprendizagem dos alunos. Research, Society and Development, v. 10, n. 9, e39910918159, 2021.

CAVALCANTE, F. S.; SILVA, D. A.; FREITAS, J. F.; LIMA, R. A. O ensino-aprendizagem de pteridófitas por meio da aula prática em uma escola pública no município de Porto Velho-RO. Journal of Basic Edication, Tachnical and Technological, v. 3, n. 2, p. 10-15, 2016.

CORTE, V. B.; SARAIVA, F. G.; PERIN, I. T. A. L. Modelos didáticos como estratégia investigativa e colaborativa para o ensino de botânica. Revista Pedagógica, v. 20, n. 44, p. 172-196, maio/ago. 2018.

DIAS, F. Y. E. C. et al. O papel da Feira de Ciências como estratégia motivadora para o ensino de botânica na educação básica. Hoehnea, v. 47, n. e552019, p. 1-12, 2020.

EDSON-CHAVES, B. et al. Ludo Vegetal: uma nova alternativa para a aprendizagem de botânica. Revista Brasileira de Biociências, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 194-200, jul./set. 2015.

FIGUEIREDO, J. A.; COUTINHO, F. A.; AMARAL, F. C. O ensino de botânica em uma abordagem ciência, tecnologia e sociedade. Anais.., II Seminário Hispano Brasileiro – CTS, p. 488-498, 2012.

FREIRE, G. S.; BANDEIRA, R. P. C.; ARAÚJO, Y. L. F. M. Alfabetização científica para o ensino de botânica através da criação de um mini-herbário. Holos, v. 8, n. e5641, p. 1-16, 2021.

FREITAS, J. F.; ALMEIDA, D. A. S.; CAVALCANTE, F. S.; LIMA, R. A. O ensino-aprendizagem de briófitas em uma escola pública do município de Porto Velho-RO. Biota Amazônia, Macapá, v. 8, n. 4, p. 42-44, 2018.

FREITAS, K. C.; VASQUES, D. T.; URSI, S. Panorama da abordagem dos conteúdos de botânica nos documentos norteadores da Educação Básica brasileira. In: VASQUES, D. T.; FREITAS, K. C.; URSI, S. (Org.). Aprendizado ativo no ensino de botânica. São Paulo: Instituto de Biociências, 2012. p. 32-51.

GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. LOGEION: Filosofia da informação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 57-73, set./fev. 2020.

KATON, G. F.; TOWATA, N.; SAITO, L. C. A. A cegueira botânica e o uso de estratégias para o ensino de botânica. In: LOPEZ, A. M. et al. (Org.). Botânica no Inverno 2013. São Paulo: Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo, 2012. p. 179-182.

LEITE, P. R. M.; ANDRADE, A. O.; SILVA, V. V.; SANTOS, A. M. O ensino da biologia como uma ferramenta social, critica e educacional. Revista Ensino de Ciências e Humanidades – Cidadania, Diversidade e Bem Estar, v. 1, n. 1, p. 400-413, 2017.

LIMA, E. G. et al. A importância do ensino da botânica na educação básica. Anais... 8º Fórum de ensino, pesquisa, extensão e gestão. Universidade: saberes e práticas inovadoras, p. 1-3, 2014.

MELO, E. A.; ABREU, F. F.; ANDRADE, A. B.; ARAÚJO, M. I. O. A aprendizagem de botânica no ensino fundamental: dificuldades e desafios. Scientia Plena, v. 8., n. 10, p. 1-8, 2012.

MOREIRA, W. Revisão de literatura e desenvolvimento científico: conceitos e estratégias para confecção. n. 1. Lorena: Janus, 2004.

NASCIMENTO, B. M. et al. Propostas pedagógicas para o ensino de Botânica nas aulas de Ciências: diminuindo entraves. Revista Electrónica de Ensenanza de las Ciencias, v. 16, n. 2, p. 298-315, 2017.

NUNES, J. A.; PEÇANHA, R. S. Ações para o ensino e aprendizagem facilitados em botânica nas escolas do ensino básico. Revista Guará, ano VI, n. X, p. 37-49, 2018.

SALATINO, A.; BUCKERIDG, M. “Mas de que te serve saber botânica?”. Estudos avançados, v. 30, n. 87, p. 177-196, 2016.

SALEH, E. O. L.; ALMEIDA, P. M.; MARTINS, F. A. Sequências didáticas aplicadas ao ensino de biologia: metodologias ativas. v. 1. Teresina: FUESPI, 2020.

SANTOS JÚNIOR, J. L.; SANTOS, L. S.; MEIADO, M. V.; SILVA, E. C. Recursos didáticos para o processo de ensino-aprendizagem de conteúdos botânicos para Educação Básica. Research, Society and Development, v. 10, n. 13, e448101321500, 2021.

SEGURA, E.; KALHIL, J. B. A metodologia ativa como proposta para o ensino de ciências. Revista da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, n. 03, p. 87-98, dez. 2015.

SILVA, C. D. D.; SILVA, A. P. Os mapas conceituais como recurso didático potencialmente significativo no percurso da aprendizagem da botânica. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 9, n. 1, p. 143-165, jan./dez. 2019.

SIQUEIRA, I. S.; PIOCHON, E. F. M.; MARIANO-DA-SILVA, S. Uma abordagem prática da botânica no ensino médio: este assunto contribui com a construção dos conhecimentos dos alunos?. Arq Mudi, v. 11, n. 1, p. 5-12, 2007.

SOUZA, C. A. S.; PRATA, A. P. N.; MAKNAMARA, M. Utilização de frutos da vegetação de Sergipe como recurso didático para o ensino de Ciências e Biologia. Ciência em Tela, v. 7, n. 2, p. 1-9, 2014.

STANSKI, C.; LUZ, C. F. P.; RODRIGUES, A. R. F.; NOGUEIRA, M. K. F. S. Ensino de botânica no ensino fundamental: estudando o pólen por meio de multimodos. Hoehnea, v. 43, n. 1, p. 19-25, 2016.

URSI, S.; BARBOSA, P. P.; SANO, P. T.; BERCHEZ, F. A. S. Ensino de botânica: conhecimento e encantamento na educação científica. Estudos Avançados, v. 82, n. 94, p. 7-24, 2018.

URSI, S.; FREITAS, K. C.; VASQUES, D. T. Cegueira botânica e sua mitigação: um objetivo central para o processo de ensino-aprendizagem de biologia. In: VASQUES, D. T.; FREITAS, K. C.; URSI, S. (Org.). Aprendizado ativo no ensino de botânica. São Paulo: Instituto de Biociências, 2021. p. 12-24.

Published

2024-06-07

How to Cite

SOUZA DOS REIS, H.; SANTOS DUARTE, N.; SOUZA PINHO , M. J. . Didactic strategies for teaching botany in Basic Education: a bibliographical review. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 941–952, 2024. DOI: 10.31416/rsdv.v12i2.638. Disponível em: https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/638. Acesso em: 8 sep. 2024.