SELF-REGULATION OF LEARNING AND MUSIC:

Self-Regulated Behaviors in Students of Music Bands.

Authors

  • Iuri Ozires Sobreira de Oliveira IFSertãoPE
  • João Carlos Sedraz Silva Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v11i2.561

Keywords:

Self-regulation of learning, Musical education, Collective teaching

Abstract

The Collective teaching of musical instruments has been widely developed in Brazil, especially in the semiarid region, in music bands. This is a democratic proposal adopted due to the large demand of students and the lack of properly qualified teachers to serve them. From this perspective, the self-regulation of learning emerges as a path of strategies that can enhance teaching and learning. The research presented here aimed to identify the learning self-regulation strategies used by students of Petrolina music bands. For this purpose, a descriptive research and qualitative quantitative approach was carried out, using as an instrument a self-regulation learning questionnaire developed and validated by (ARAÚJO, 2015). The results found point out the Self-Regulation strategies most used by the interviewees, demonstrating that if the self-regulation of learning is guided by a teacher from the beginning of the learning process, it can point out successful paths for the musical education of bands. It is believed that the contributions presented can provide subsidies for planning the activities of band masters, where Self-Regulation can be encouraged through the Collective Teaching of Musical Instruments.

Author Biography

João Carlos Sedraz Silva, Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)

Possui graduação em Engenharia Mecânica (UFBA), especialização em Educação a Distância (SENAC/AL), mestrado em Ciência da Computação (UFPE) e doutorado em Ciência da Computação (UFPE). Foi professor da Universidade Federal da Bahia e, atualmente, é docente da Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf), onde desenvolve pesquisas concentradas na concepção e modelagem de ambientes colaborativos de aprendizagem. Na Univasf, também, coordenou a implantação dos cursos de graduação e pós-graduação na modalidade a distância, exerceu funções de Diretor de Planejamento e Ensino, Pró-Reitor de Ensino, Coordenador UAB, Coordenador do Telessaúde e Secretário de Educação a Distância. É membro do grupo de pesquisa de Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional da UFPE e consultor da Diretoria de Educação a Distância da Capes.

References

ALVES, Anderson César; FREIRE, Ricardo Dourado. Aspectos cognitivos no desenvolvimento da expertise musical. PERFORMA 2013 – International conference on performance studies. Porto Alegre, 2013.

ARAÚJO, Marcos. O desenvolvimento de um questionário de comportamentos autorreguladores da prática musical em intérpretes. Revista Música Hodie, v. 15, n. 1, 2015.

BARBOSA, Joel. Rodas de Conversa na Prática do Ensino Coletivo de Bandas. In: ENECIM, 2006, Goiânia. Anais... [...] Goiânia, 2006. p. 97 – 104.

BRASIL, Lei . Lei nº 11.769, de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996...para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino da música na educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, ano CXLV, n. 159, seção 1, p. 1, 19 ago. 2008. Disponívelem: https://www.in.gov.br/imprensa/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=1&data=19/08/2008. Acesso em: 2 setembro 2019.

BORUCHOVITCH, Evely. Autorregulação da aprendizagem: contribuições da psicologia educacional para a formação de professores. Psicologia Escolar e Educacional, v. 18, n. 3, 2014.

COSTA, Marco Antonio F. da; COSTA, Maria de Fátima Barrozo da. Projeto de Pesquisa: entenda e faça. Editora Vozes, 2015.

CAVALCANTI, Célia Regina Pires. Um estudo sobre a autorregulação da prática instrumental de músicos instrumentistas. música em perspectiva, v. 3, n. 2, 2010.

COUTO, Ana Carolina Nunes do. O ensino de teclado em grupo na universidade e o uso do repertório popular: aprendizagem através de práticas híbridas. PER MUSI: Revista Acadêmica de Música, v. 28, 2013.

CRUVINEL, Flavia Maria. O Ensino Coletivo de Instrumentos Musicais na Educação Básica: compromisso com a escola a partir de propostas significativas de Ensino Musical. In: CONGRESSO REGIONAL CENTRO-OESTE DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL. 2008.

DA SILVA, Adelina Lopes; SIMÃO, Ana Margarida Veiga; SÁ, Isabel. A auto-regulação da aprendizagem: estudos teóricos e empíricos. Intermeio: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação-UFMS, v. 10, n. 19, 2004.

DIONE, Jean; LAVILLE, Christian. A construção do saber. Manual de Metodologia da Pesquisa em Ciências Humanas, v. 1, 1999.

EYSENCK, Michael W.; KEANE, Mark t. Manual de Psicologia Cognitiva-7. Artmed Editora, 2017.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3 ed. Porto Alegre, Artmed editora, 2009.

GALVÃO, Afonso. Cognição, emoção e expertise musical. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 22, n. 2, p. 169-174, 2006.

GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GREEN, Lucy. Ensino da música popular em si, para si mesma e para “outra” música: uma pesquisa atual em sala de aula. Revista da ABEM, v. 20, n. 28, 2013.

GROUT, Donald J; PALISCA, Claude V. História da Música Ocidental. 5. ed. Lisboa: Gradiva Ed., 2007.

HILL, Manuela; HILL, Andrew. Investigação por questionário. Lisboa: Edições Sílabo, 2002.

JOU, Graciela Inchausti de; SPERB, Tania Mara. A metacognição como estratégia reguladora da aprendizagem. Psicologia: reflexão e crítica, v. 19, n. 2, p. 177-185, 2006.

JUNIOR, Luis Antonio Braga Vieira; MONTANDON, Maria Isabel; MARINS, Paulo Roberto Affonso. Estratégias de autorregulação da aprendizagem musical: um estudo em uma banda de música escolar. Revista da ABEM, v. 25, n. 38, 2018.

LOUREIRO, Alicia Maria Almeida. O ensino de música na escola fundamental. Campinas, SP: Papirus, 2003.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. reimp. São Paulo: Atlas, p. 310, 2007.

MEIRELLES, Alexandre; STOLTZ, Tania; LÜDERS, Valéria. Da psicologia cognitiva à cognição musical: um olhar necessário para a educação musical. Música em perspectiva, v. 7, n. 1, 2014.

MICHEL, Maria Helena. Metodologia e pesquisa científica em ciências sociais. 2 ed. atual. e amp. São Paulo: Atlas SA, 2009.

MOTA, Graça. A Educação Musical no mundo de hoje: um olhar crítico sobre a formação de professores. Revista do Centro de Educação da UFSM, v. 28, n. 2, Santa Maria, RS, 2003, p. 1-8.

MONTANDON, Maria Isabel. Ensino Coletivo, Ensino em Grupo: mapeando as

questões da área. In: Anais do I ENECIM – Encontro Nacional de Ensino Coletivo

de Instrumento Musical. Goiânia: 2004, p.44-48.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer projetos, relatórios, monografias, dissertações e teses. 5.ed. [rev.] - Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.

PENNA, Maura. Não basta tocar? Discutindo a formação do educador musical. Revista da ABEM, v. 15, n. 16, 2014.

PEIXOTO, Maurício de Abreu Pinto; BRANDÃO, Marcos Antônio Gomes; SANTOS, Gladis dos. Metacognição e tecnologia educacional simbólica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 31, p. 67-80, 2007.

POLYDORO, Soely Aparecida Jorge; AZZI, Roberta Gurgel. Autorregulação da aprendizagem na perspectiva da teoria sociocognitiva: introduzindo modelos de investigação e intervenção. Psicologia da Educação, n. 29, p. 75-94, 2009.

RIBEIRO, Célia. Metacognição: Um apoio ao processo de aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Critica, 2003, 16(1), p. 109-116.

DA SILVA, Lélio Eduardo Alves. As bandas de música e seus “mestres”. Cadernos do Colóquio, v. 10, n. 1, 2009.

SANTIAGO, Patrícia F. A integração da prática deliberada e da prática informal no aprendizado da música instrumental.

Per Musi – Revista Acadêmica de Música –, n.13, p.52-62, jan/jun, 2006.

SOUZA, Jusamara. Educação musical e práticas sociais. Revista da ABEM, n. 10. Porto Alegre, mar. 2004, p. 7-11.

TOURINHO, Cristina. Desenvolvimento musical e aprendizagem no ensino coletivo de violão. Actas del X Encuentro de Ciencias Cognitivas de la Música. Argentina. 2011, p. 113 – 115.

TOURINHO, Cristina. Ensino coletivo de violão e princípios da aprendizagem colaborativa. ENECIM, Goiânia, 2006.

Published

2023-08-31

How to Cite

SOBREIRA DE OLIVEIRA, I. O.; SEDRAZ SILVA, J. C. . SELF-REGULATION OF LEARNING AND MUSIC: : Self-Regulated Behaviors in Students of Music Bands. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 507–526, 2023. DOI: 10.31416/rsdv.v11i2.561. Disponível em: https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/561. Acesso em: 22 dec. 2024.