Pedagogical practice in the teaching processo f Biology of the teachers of the State College of Brumado-Bahia (Brazil)

Authors

  • Carlos Renan de Sousa Porto Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Kellison Lima Cavalcante IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v8i2.44

Keywords:

Teaching Practice, Biological Sciences, Learning

Abstract

Pedagogical practice in the teaching of biology must occur so that students can understand and
visualize it in everyday life, awakening their interest in this area of knowledge. The present study
aims to analyze this pedagogical practice in the teaching of biology of teachers at the Colégio
Estadual de Brumado-CEB, in the municipality of Brumado-Bahia (Brazil), where important data
were observed with the use of a logbook for registration, which was intended to to observe and
report the teaching practice in the teaching of Biology, as well as the learning process. In our
research, we were perceived involvement and demand of teachers in the constant search for
improvement of their training and the development of student learning, which made us to observe
the strategies used, tools, methodologies, as well as the difficulties and limitations in all teachinglearning process. We identified that teachers use new technologies as didactic resources, for better
fixation of biology contents, with many a difficult discipline, with many scientific terms, and with
the use of such resources it becomes a more dynamic class and contributes significantly in the
learning process. Therefore, good practice in teaching biology is necessary for teachers to awaken
in their students the investigative action of research during their formative process, developing
skills and abilities in a contextualized way in the construction of knowledge.

References

CAMPOS, M. C. da C.; NIGRO, R. G. Teoria e prática em ciências na escola: o ensino aprendizagem como investigação. 1. ed. São Paulo: FTD, 2009

CAPELETTO, A. Biologia e educação ambiental: roteiros de trabalho. Editora Ática, 1992.

CASTOLDI, R; POLINARSKI, C.A. A utilização de recursos didático-pedagógicos na motivação da aprendizagem. In: VII Simpósio Nacional De Ensino De Ciência E Tecnologia. Ponta Grossa, PR, 2009.

DINIZ-PEREIRA, J. E.; LACERDA, M. P. de. Possíveis significados da pesquisa na prática docente: ideias para fomentar o debate. Educação & Sociedade. 2009, 30 (Septiembre-Diciembre). Disponivel em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87313699015>. Acesso em 18. Mar. 2019.

FERREIRA, M. de C. A prática pedagógica no ensino de Biologia. [manuscrito]. Guarabira: UEPB, 2014.

GASPARIN, J. L. Semana pedagógica 2014: reflexões sobre o processo ensino-aprendizagem. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=YbBxHS0Qfmc>. Acesso em 14. mar. 2019.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOUVÊA, G. R. R. Rumos da formação de professores para a educação ambiental. Educar em Revista, n. 27, p. 163-179, 2006.

GUIMARÃES, Carine Pistoia; BERNARDI, Giliane. A importância do uso das tecnologias na prática docente: os desafios e a necessidade da formação continuada,2014. Disponível em: < http://repositorio.ufsm.br/handle/1/11987>. Acesso em 01. Abr. 2019.

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de Biologia. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

LEITE, B. da S. Tecnologias no ensino de Química: teoria e prática na formação docente. Curitiba: Appris. 2015.

LEITE, D. M. N. Práticas pedagógicas para o ensino de ciências. (Especialização em Ensino de Ciências). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014.

LIMA, D. B; GARCIA, R. N. Uma investigação sobre a importância das aulas práticas de Biologia no Ensino Médio. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 201–224, 2011.

MELLO, L. de. Programas oficiais para a formação de professores. Revista Educação e Sociedade, Campinas: n. 68, 1999.

MORAIS, M. B.; ANDRADE, M. H. de P. Ciências: ensinar e aprender. 1. ed. Belo Horizonte: Dimensão, 2010.

MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. Porto Alegre: E.P.U. 2004.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. São Paulo, 2006.

RODRIGUES, L. D. Conhecimento e ressignificação: prática pedagógica em educação ambiental. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2008.

ROSSASI, L. B.; POLINARSKI, C. A. Reflexões sobre metodologias para o ensino de biologia: uma perspectiva a partir da prática docente. Porto Alegre: Lume UFRGS, 2011.

SEIXAS, R. H. M.; CALABRÓ, L.; SOUSA, D. O. A Formação de professores e os desafios de ensinar Ciências. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 289-303, fev. 2017. Disponível em: <http://revistathema.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/413>. Acesso em: 12 mar. 2019.

SOUZA, T. T. de; MARCHI, M. I.; STROHSCHOEN, A. A. G. Professores de biologia e a busca por práticas pedagógicas voltadas ao letramento científico: uso de texto de divulgação científica. Caderno Pedagógico, Lajeado, v. 13, n. 1, p. 24-40, 2016. Disponível em < http://www.univates.br/revistas>. Acesso em 10 mar. 2019.

Published

2020-08-31

How to Cite

PORTO, C. R. de S. .; CAVALCANTE, K. L. . Pedagogical practice in the teaching processo f Biology of the teachers of the State College of Brumado-Bahia (Brazil). Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 420–430, 2020. DOI: 10.31416/rsdv.v8i2.44. Disponível em: https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/44. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Biológicas - Artigos