Development of a didactic guide for teaching practical classes in a Machining Center

Authors

  • Luís Gomes de Moura Neto IFPB
  • Tiago de Sousa Antonino IFPE - Campus Recife

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v12i1.426

Keywords:

CNC machining, didactic guide, mechanic technician

Abstract

This work aimed to evaluate the application of a didactic guide for the teaching of practical classes in the Computerized Number Command (CNC) machining center. The guide was built based on the experience lived during the practical classes of the Technical Course in Mechanics, at the Federal Institute of Pernambuco - Campus Recife, at the CNC Machining Center in the integrated high school classes (EMI) and especially in the subsequent education classes. , where most students work during the day and study at night. In this way, the use of the guide intends to facilitate the students' understanding of the contents covered and improve the dynamics of the classes, in addition to meeting the need for a didactic material, better elaborated, illustrated and pedagogically constructed for use in practical classes in the CNC machining center. For the study, the inductive method was used, observation as a research technique and, as data collection instruments, extensive direct observation and a questionnaire at the end of the curricular component for students to evaluate the material and its contributions. The results showed that the didactic guide helped in the teaching-learning process, promoted greater autonomy for students, ensured greater safety for students and made the class more dynamic, meaningful and collaborative.

References

BARATO, J. N. Conhecimento, Trabalho e Obra: Uma Proposta Metodológica para a Educação Profissional. Boletim Técnico do SENAC: a Revista Educação Profissional, Rio de Janeiro, v. 34, n.3, p.4-15, 2008.

BARATO, J. N. Fazer Bem Feito: Valores em Educação Profissional e Tecnológica. Brasília: UNESCO, 192 p., 2015.

BARROS, R. C. Sequência Didática com Projeto Integrador: Desenvolvendo Competências e Habilidades no Ensino Técnico-Profissionalizante. Universidade Federal do Pará, Belém, 2020.

BRASIL, LEI Nº 11.892, de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências.

COSTA, C. A. & SCHIO, S. M. Análise de Tempos de Preparação em Máquinas CNC. O Mundo da Usinagem, vol. 4, p. 20-25. São Paulo, 2004.

FRANÇA, A. C. O. O Papel do Professor nas Possibilidades de Maior Integração das TICs no Processo Pedagógico da EPT – Um Estudo de Caso. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina – Campus Florianópolis. Florianópolis, 2020.

GÓES, F. S. N.; CÔRREA, A. K.; CAMARGO, R. A. A.; HARA, C. Y. N. Necessidades de Aprendizagem de Alunos da Educação Profissional de Nível Técnico em Enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem REBEn. p. 1-6, 2015.

KRASILCHIK, M. Prática de Ensino de Biologia. 4ª ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo. 2008.

LEATHAM, J. B. Introduction to Computer Control. Addison Wesley Longman Limited, 1986.

LOBO, A. S. M.; MAIA, L. C. G. O Uso das TICs Como Ferramenta de Ensino-Aprendizagem no Ensino Superior. Caderno de Geografia, Belo Horizonte, v. 25, n.44, p. 16-26, 2015.

MACHADO, Á. R.; ABRÃO, A. M.; COELHO, R. T.; SILVA, M. B. Teoria da Usinagem dos Materiais. Editora Blucher. São Paulo, 2009.

MARTINS, E.S.; COSTA, E.A.S.; LEITE, M.C.D.R. Gestão e Cotidiano escolar: Espaço de Reflexão? Revista Educação e Linguagens, 3(5), 96-114, 2014.

MAZUCATO, T. Métodos. In.: MAZUCATO, Thiago (Org.). Metodologia da Pesquisa e do Trabalho Científico. Penápolis: FUNEPE, p. 53-58, 2018.

MOREIRA, L. K. R.; LAMBERT, A. S.; CASTRO, R. C. A. M. Educação Profissional e Tecnológica: Permanência e evasão em foco. Revista Brasileira de Educação e Saúde, 8(4), 48-23, 2018.

MOREIRA, M. A. A Teoria da Aprendizagem Significativa. Instituto de Física, UFRGS, Brasil. p. 7. 2016.

PASQUALETTO, T. I. O Ensino de Física via Aprendizagem Baseada em Projetos: Um Estudo à Luz da Teoria Antropológica do Didático, p. 11, Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

PAGEL, U. R.; CAMPOS, L. M.; BATITUCCI, M. C. P. Metodologias e Práticas Docentes: Uma Reflexão Acerca da Contribuição das Aulas Práticas no Processo de Ensino-Aprendizagem de Biologia. Experiências em Ensino de Ciências, V. 10, p. 15, 2015.

PIVA JR, D.; FREITAS, R. L.; MISKULIN, R. G. S. Linguagem Dialógica Instrucional: A (re)construção da Linguagem para Cursos Online. Campinas, 2009.

PPPI – Projeto Político Pedagógico Institucional do IFPE. 2012.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2 ed. Nova Hamburgo-RS: Feevale. p. 97-112, 2013.

RIZZATTI, I. M.; MENDONÇA, A. P.; MATTOS, F.; RÔÇAS, G.; DA SILVA, M. A. B. V.; CAVALCANTI, R. J. S.; OLIVEIRA, R. R. Os Produtos e Processos Educacionais dos Programas de Pós-Graduação Profissionais: Proposições de um Grupo de Colaboradores. ACTIO, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 1-17, mai./ago. 2020.

ROCHA, D. S. Utilização das Mídias Digitais e Impressas no Processo de Aprendizagem no Ensino Técnico. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 51p. 2018.

SANCHES, J. M. Desenvolvimento de uma Fresadora CNC de Baixo Custo para Fins Didáticos, p. 33, Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2009.

SANTOS, R. A. A.; MATIAS, P. C.; LOPES, H. M.; PADILHA, M. A. S. Norteando Percursos de Aprendizagem com Guias Didáticos para EAD: Uma Experiência no Ensino Superior. In: III Congresso de Inovação e Metodologias no Ensino Superior. Minas Gerais, 2017.

SAVIANI, D. História das Idéias Pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.

SILVA, E. L.; CUNHA, M. V. A Formação Profissional no Século XXI: Desafios e Dilemas. Revista Ciência da Informação. V. 31, 2002.

SILVA, S. S. Formação Docente para Educação Profissional de Nível Médio: Reflexões e Recomendações. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina – Campus Florianópolis. Florianópolis, 2020.

SOUZA, S. E. O Uso de Recursos Didáticos no Ensino Escolar. I Encontro de Pesquisa em Educação. Arq. Mudi, 11 (Supl. 2), p. 110-114, 2007.

TOBÓN, S.; PRIETO, J. H. P.; FRAILE, J. A. G.. Secuencias Didácticas: Aprendizaje y Evaluación de Competencias. México: Pearson educación, 2010.

TORRES, P. L.; IRALA, E. A. F. Aprendizagem Colaborativa: Teoria e Prática. Ciência, Inovação e Ética: Tecendo Redes e Conexões para a Produção do Conhecimento. Senar AR-PR, p. 65. 2021.

Published

2024-03-01

How to Cite

MOURA NETO, L. G. de; ANTONINO, T. de S. Development of a didactic guide for teaching practical classes in a Machining Center. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 512–529, 2024. DOI: 10.31416/rsdv.v12i1.426. Disponível em: https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/426. Acesso em: 21 nov. 2024.