Currículo e formação omnilateral da formação docente em nível Médio do Rio de Janeiro

Authors

  • Liliane Martins Nunes IFRJ

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v12i3.414

Keywords:

Teacher training, Omnilaterality, curriculum

Abstract

This article has the purpose of presenting an analysis of the curricular proposal of teacher training at the high school level in Rio de Janeiro, seeking a dialogue between the minimum curriculum and integral training aimed at emancipation and citizenship. Such a proposition requires thinking beyond the superficiality of curricular documents to be used modally, for a conscious and transforming appropriation of effective practices in political commitment to social emancipation that considers the subject in its entirety. For the understanding of integral teacher training and curriculum, this proposal will dialogue according to theorists such as Freire, Sussekind, Ferraço, Antunes, Demo, among other authors. The work has as theoretical-epistemic and methodological reference, in addition to the minimum curriculum of the State Department of Education of Rio de Janeiro, regarding the processes of (de)construction and possibility of the minimum curriculum as a guiding basis for an integral and emancipatory. Seen from a perspective that promotes the construction of the omnilateral man in its aspects: intellectual, physical and technological, seeking to overcome the dichotomy between intellectual and physical training and between theory and practice.

 

References

ALMEIDA, Felipe Quintão; VAZ, Alexandre Fernandez. Richard Rorty e a Filosofia da Educação: uma

análise da recepção marxista. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 1, p. 249-270, jan./mar. 2013. Disponível em:

https://ava.cefor.ifes.edu.br/pluginfile.php/2855279/mod_resource/content/1/A_Richard%20Rorty%20e%20a%20filosofia%20da%20educa%C3%A7%C3%A3o.pdf Acesso em: 13 nov. 2022.

ANTUNES, Ricardo. Adeus ao Trabalho? Ensaio sobre as Metamorfoses e a Centralidade do Mundo do Trabalho. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 1995.

ARAUJO, Ronaldo Marcos de Lima; FRIGOTTO, Gaudêncio. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, v.52, n.38, p. 61-80, 2015.

BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 20 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 17 julho 2022.

CHIZZOTTI, Antonio. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: Evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, ano/vol. 16, nº002. Universidade do Minho, Braga, Portugal, pp. 221-236, 2003.

DEMO, Pedro. Educação e qualidade. Campinas, SP: Papirus, 2004.

___________. Saber Pensar. São Paulo: Cortez, 2005.

___________. Ser Professor é Cuidar que o Aluno aprenda. Porto Alegre: Mediação, 2006.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Currículo e Educação Básica: Por entre redes de conhecimentos, imagens, narrativas, experiências e devires. Rio de Janeiro: Rovelle, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia - Saber necessário à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2000 A.

_____________. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000 B.

_____________. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e formação humana: ajuste neoconservador e alternativa democrática. IN: GENTILLI, P e Silva, Tadeu da. Neoliberalismo, qualidade total e educação. Visões Críticas. Petrópolis: Vozes, 1995.

____________________. Educação e a crise do Capitalismo real. São Paulo: Cortez, 2000.

MARX, KARL. Miséria da Filosofia. São Paulo: Ícone, 2004.

PIMENTA, S. G. (org.). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. São Paulo: Cortez, 1997.

QUEIROZ, D.T; VALL J.; SOUZA, AMA. Observação participante na pesquisa qualitativa: conceitos e aplicações na área da saúde. R Enferm UERJ, Rio de Janeiro, 2007 abr/jun; 15(2):276-83. Disponível em:

https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2020779/mod_resource/content/1/Observa%0B%C3%A7%C3%A3o%20Participante.pdf acessado: 28.06.2022.

SECRETARIA ESTADUAL DE EDUCAÇÃO. Currículo Mínimo: Curso normal - formação de professores – Fundamentos da Educação. Rio de Janeiro, 2013.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SUSSEKIND, Maria Luiza. Conversas complicadas com os currículos e os cantos dos estados-nação. Rio Grande: Momento: diálogos em educação, mai./ago., 2019.

Disponível em:

https://ava.cefor.ifes.edu.br/pluginfile.php/2855280/mod_resource/content/1/B_CONVERSAS%20COMPLICADAS%20COM%20OS%20CURR%C3%8DCULOS.pdf Acesso em: 13 nov. 2022.

_____________. Entrevista com William F. Pinar. Rio de Janeiro. Revista Teias, 2013. Disponível em:

https://ava.cefor.ifes.edu.br/pluginfile.php/2855281/mod_resource/content/1/C_Entrevista%20com%20W_Pinnar_Suss.pdf Acesso em: 13 nov. 2022.

TARDIF, Maurice. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

Published

2024-09-16

How to Cite

NUNES, L. M. Currículo e formação omnilateral da formação docente em nível Médio do Rio de Janeiro. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 1450–1460, 2024. DOI: 10.31416/rsdv.v12i3.414. Disponível em: https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/414. Acesso em: 21 nov. 2024.