Innovative Methods of Teaching Organic Chemistry and their relationship with the environment

Authors

  • Edilane Almeida da Silva IFSertãoPE
  • Inaiara de Sousa Escola Estadual João Batista dos Santos
  • Debora Santos Carvalho dos Anjos IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v8i3.39

Keywords:

Innovative Methods of Teaching, Learning, Chemistry, Environment

Abstract

Nowadays, the fast development of technology urges schools and teachers to elaborate teaching
methods that motivates students. Hence, by understanding the relevance of encouraging the search
for knowledge, we used in this project different methodologies focused on playfulness such as games,
mind maps, parodies, dramatization, Chemistry experiment workshops, technical visits, among
others. The subject of our project is Organic Chemistry and we approached its major topics in the
context of the daily lives of students, in addition to highlighting the relationship between Organic
Chemistry and the environment, in order to improve knowledge acquisition. Thus, we sought to both
encourage the study of Organic Chemistry and raise awareness about environmental protection in a
playful fashion. We conducted the project in four stages according to the following topics: (1)
Classification of organic compounds, (2) Hydrocarbons, (3) organic compounds of oxygen and (4)
organic nitrogen-containing compounds. Pre-tests and post-tests were performed in each stage to
assess the evolution of knowledge acquisition. The students showed enthusiasm and participated
actively in the process. The group work enabled not only greater teacher-student and teacher-teacher
interactions but also a great performance in the post-tests that varied from 71% to 90%. The project
enabled the construction of critical thinking on society and its behavior, giving the students the
opportunity to position themselves against incorrect attitudes – forming, thus, citizens capable of
defending and contributing to the natural environment by prioritizing the protection of the environment in which they live.

Author Biography

Debora Santos Carvalho dos Anjos , IFSertãoPE

Possui graduação em Licenciatura em Química pela Universidade Federal de Sergipe (2003), Especialização em Ensino de Química e Biologia Ead-UNIVASF(2016), Mestrado em Química Inorgânica pela Universidade Federal de Pernambuco (2006) e Doutorado em Química Inorgânica pela Universidade Federal de Pernambuco (2011). Atualmente é Professora/Pesquisadora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano, atuando na Licenciatura em Química. É Líder do Grupo de Pesquisa Materiais Aplicados e o Vale do São Francisco, atuando na área de Química, com ênfase em Polímeros, Físico Química e Química Inorgânica. É membro Titular do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos (CEP) do IF Sertão-PE.Atuou como Coordenadora do Programa de Consolidação das Licenciaturas - Prodocência/CAPES, como Coordenadora de Área do Programa de Iniciação a Docência/CAPES (2012-2014) e como Coordenadora Institucional deste mesmo programa (2014-2016).

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Published

2020-12-30

How to Cite

SILVA, E. A. da .; SOUSA, I. de .; ANJOS , D. S. C. dos . Innovative Methods of Teaching Organic Chemistry and their relationship with the environment. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 550–567, 2020. DOI: 10.31416/rsdv.v8i3.39. Disponível em: https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/39. Acesso em: 4 dec. 2024.