A água como tema gerador do conhecimento químico: construindo um ensino-aprendizado contextual, investigativo e cidadão no ensino de Química
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v9i3.290Keywords:
Ensino de Química, Metodologias ativas, Contextualização, ÁguaAbstract
This paper presents and discusses the results of an intervention research developed through the Programa Residência Pedagógica, IFSertãoPE with a class of 39 students, from the 2nd D of the Escola de Referência em Ensino Médio Antônio Padilha, during the months of November 2020 to March 2021. The study was based on the principles of qualitative research of the action research type. After diagnostic surveys in the school, the following problem-question was delimited: how to practice the teaching of Chemistry in a contextualized, investigative and citizen way? Thus, the water generator theme was adopted to contextualize the contents and the use of active methodologies, with the aim of investigating the contributions of educational practices developed for the construction of a contextual, investigative and citizen teaching-learning in the teaching of Chemistry. The planned activities followed the hybrid teaching format and were organized as follows: 1) application of pre-test; 2) execution of interventions; 3) application of post-test; and 4) analysis and interpretation of results. It was evident that the didactic-pedagogical activities carried out contributed to providing significant learning opportunities in the teaching and learning process of Chemistry and helped to train critical and reflective citizens on the theme of water resources presented, as well as capable of intervening responsibly in the environment where they are inserted. Thus, the active methodologies and the contextualization of contents with the water theme presented themselves as possibilities for the practice of teaching contextual, investigative and citizen Chemistry.
References
ALBERT, Professor. O ciclo da água. YouTube, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=1zhaBOStQ1g. Acesso em: 28 jan. 2021
ALVES, Handerson Rodrigo; RIBEIRO, Marcel Thiago Damasceno. Uma proposta de sequência didática para o ensino de soluções. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 8, n. 1, p. 302-322, jan./abr. 2020. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9748/pdf_1. Acesso em: 4 dez. 2020.
BERTHOLDO NETO, Emílio. Ensino híbrido: processo de ensino mediado por ferramentas tecnológicas. Ponto e Vírgula, n. 22, p. 59-72, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/pontoevirgula/article/view/31521/0. Acesso em: 2 dez. 2020.
CHACON, Eluzir Pedrazzi et al. Ensino de química: água e suas implicações na qualidade de vida. Areté - Revista Amazônica de Ensino de Ciências, Manaus, v. 9, n. 19, p. 281-291, jul./dez. 2016. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/238/238. Acesso em: 6 dez. 2020.
COELHO, Lucas Ribeiro; RODRIGUES, Carlos Alailson Licar; SÁ-SILVA, Jackson Ronie. Contribuições do Pibid do IF Sertão-PE ao ensino-aprendizagem de química. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 8, n. 3, p. 135-152, set./dez. 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10607/7524. Acesso em: 25 nov. 2020.
DESENROLADO, Jonatha. Você já tomou H2O?. YouTube, 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=BZH8E9v7cnM. Acesso em: 6 jan. 2021.
FOLEIS, Barbara Lina de Medeiros et al. O tratamento de água no contexto do ensino de química. Sinergia, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 70-73, jan./mar. 2016. Disponível em: https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/sinergia/article/view/80. Acesso em: 6 dez. 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
GABRIEL, Ernesto Dumba; RODRÍGUEZ, Juan Jesús Mondéjar; FLUENTE, Magali Torres. Processo de ensino-aprendizagem da Química nas Escolas Médias do Moxico sustentado no experimento químico escolar. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 38, n. 3, p. 251-260, ago. 2016. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc38_3/10-EQF-03-14.pdf. Acesso em: 21 mar. 2021.
GOUVE, Hércules Alan Carlotto et al. A relevância do tema água no ensino de ciências. Revista Monografias Ambientais, Santa Maria, v. 14, p. 157-171, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/20451/pdf. Acesso em: 27 mar. 2021.
MESSEDER NETO, Hélio da Silva; MORADILLO, Edilson Fortuna de. O jogo no ensino de química e a mobilização da atenção e da emoção na apropriação do conteúdo científico: aportes da psicologia histórico-cultural. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 2, p. 523-540, abr./jun. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-73132017000200523&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 20 mar. 2021.
MUNDO, Manual do. Como é feito o tratamento de água. YouTube, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=cWBSF0VyiMI. Acesso em: 15 dez. 2020.
PICHETH, Sara Fernandes; CASSANDRE, Marcio Pascoal; THIOLLENT, Michel Jean Marie. Analisando a pesquisa-ação à luz dos princípios intervencionistas: um olhar comparativo. Educação, Porto Alegre, v. 36, n. esp., p. s3-s13, dez. 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/848/84850103002.pdf. Acesso em: 8 jan. 2021.
PINHEIRO, Marlene Nogueira; BATISTA, Eraldo Carlos. O aluno no centro da aprendizagem: uma discussão a partir de Carl Rogers. Psicologia & Saberes, v. 7, n. 18, p. 70-85, 2018. Disponível em: https://revistas.cesmac.edu.br/index.php/psicologia/article/view/770. Acesso em: 6 dez. 2020.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Disponível em: https://www.feevale.br/Comum/midias/0163c988-1f5d-496f-b118-a6e009a7a2f9/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf. Acesso em: 30 nov. 2020.
RIBEIRO, Luiz Gustavo Gonçalves; ROLIM, Neide Duarte. Planeta água de quem e para quem: uma análise da água doce como direito fundamental e sua valoração mercadológica. Revista Direito Ambiental e Sociedade, v. 7, n. 1, p. 7-33, 2017. Disponível em: http://ucs.br/etc/revistas/index.php/direitoambiental/article/view/4149. Acesso em: 8 jan. 2021.
SANT´ANA, Camila de Fatima; CASTRO, Denise Leal de. Cenário das produções acadêmicas acerca do uso de metodologias ativas no ensino de química: uma revisão dos últimos 8 anos. Scientia Naturalis, v. 1, n. 5, p. 194-205, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SciNat/article/view/3177. Acesso em: 27 mar. 2021.
SANTOS, Julio Gomes dos; RODRIGUES, Cae. Educação ambiental no ensino de química: a “água” como tema gerador. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 35, n. 2, p. 62-86, maio/ago. 2018. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/7643/5375. Acesso em: 5 dez. 2020.
SILVA, Brenno Ramy Teodósio da; MOURA, Francisco Marcôncio Targino de. Sala de aula invertida no ensino de química: limites e possibilidades nas vozes discentes. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, Mossoró, v. 6, n. 17, p. 366-387, ago. 2020. Disponível em: http://natal.uern.br/periodicos/index.php/RECEI/article/view/2103/2101. Acesso em: 21 mar. 2021.
SILVA, Edilane Almeida da; SOUSA, Inaiara de; ANJOS, Débora Santos Carvalho dos. Metodologias inovadoras para o ensino de química orgânica e a sua relação com o meio ambiente. Revista Semiárido De Visu, Petrolina, v. 8, n. 3, p. 550-567, 2020. Disponível em: https://periodicos.ifsertao-pe.edu.br/ojs2/index.php/semiaridodevisu/article/view/1109/695. Acesso em: 30 mar. 2021.
SILVA, Nínive Matias Rodrigues; SILVA, Wanderson Diogo Andrade da; PAULA, Neidimar Lopes Matias de. O ensino de química frente à experimentação: conhecendo diferentes realidades. Revista Debates em Ensino de Química, v. 2, n. 2, p. 70-78, out. 2016. Disponível em: http://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/1316/1075. Acesso em: 17 maio 2020.
SILVA, Valdecir Manoel da; DANTAS FILHO, Francisco Ferreira; SILVA, Gilberlândio Nunes da. A inserção da música como recurso didático-pedagógico para o ensino de química. Conexões - Ciência e Tecnologia, v. 14, n. 4, p. 107-116, ago. 2020. Disponível em: http://conexoes.ifce.edu.br/index.php/conexoes/article/view/1541/1508#. Acesso em: 19 mar. 2021.
SIMPLÍCIO, Sidney Silva; SOUSA, Inaiara de; ANJOS, Débora Santos Carvalho dos. Estudo do impacto das metodologias ativas no ensino de química pelo Programa de Residência Pedagógica. Revista Semiárido De Visu, Petrolina, v. 8, n. 2, p. 431-449, 2020. Disponível em: https://periodicos.ifsertao-pe.edu.br/ojs2/index.php/semiaridodevisu/article/view/1090. Acesso em: 24 nov. 2020.
ZANELLA, Liane Carly Hermes. Metodologia de pesquisa. 2. ed. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração/UFSC, 2013.
ZAPATEIRO, Gean Aparecido et al. Material didático como estratégia de ensino e de aprendizagem das ligações químicas. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 2, n. 2, p. 211-233, jul./set. 2017. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/download/6862/4538. Acesso em: 10 dez. 2020.