An interdisciplinary Project of organic olericultural production: sustainability and writing proficiency

Authors

  • Edilaine Pereira de Sousa IFSertãoPE
  • Marcelo de C. Santos Pereira IFSertãoPE
  • Antonise Coelho de Aquino IFSertãoPE
  • Marcos Vitor do Carmo Loiola IFSertãoPE
  • José Batista da Gama IFSertãoPE
  • Maria Imaculada da Conceição PIBIC Jr.

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v1i1.210

Keywords:

Community Garden, Research, Interdisciplinary, Text Production

Abstract

The elaboration of projects in the undergraduation course is an indispensable phase. When developing them, researching objectives have to be determined. The implementation of communal gardens with the organic cultivation presumes the elaboration of an efficient interdisciplinary project. The objective of this study was to install a communal organic garden in the municipal college of Agua Viva I settlement, with the participation of the Irrigated
Horticulture first-year students. A qualitative research was developed by inductive method and case study. The students’ inefficiency in reading and writing skills motivated the formation of mini-projects. Using textual factors, it was perceived a considerable advance in the students’ written skills. The relevance of the theme provided the application of the acquired knowledge learned in the classroom. Educational institutions must strive to increase the level of literacy.

References

ANDRADE, M. C. O. Atlas escolar de Pernambuco. João Pessoa: GRAFSET, 2003.

BARCIOTTE, Maria Lucia. A importância da educação para o consumo responsável. RJ: Nova Fronteira, 2002.

BARROS, J. D. O Projeto de Pesquisa em História. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

CERVEIRA, R. Perfil de consumidores de produtos orgânicos. Disponível em: www.megaagro.com.br/organica.

COSTABEBER. J. A. Agroecologia: Processo de transição no RS, Brasil. RS: UVG, 2000.

DELL’ISOLA, Regina Lúcia Péret. Retextualização de gêneros escritos. RJ: Lucerna, 2007.

ESPINDOLA, J. A. A.; et AL. Adubação verde para hortaliças. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE OLERICULTURA, 46, Resumos..., Goiânia, GO. 2006, p.3535.

FAZENDA, Ivani Catarina, A. Interdisciplinaridade um projeto em parceria. – 5° Ed. SP: Loyola, 2002.

FEUERSTEIN, Reuven. Aprendizagem mediada dentro e fora da sala de aula. Tradução José Francisco de Azevedo – 3a Ed, SP: Instituto Pieron de Psicologia aplicada, 2002.

FILGUEIRA, F. A. R. Novo Manual de Olericultura: agrotecnologia moderna na produção e comercialização de hortaliças. 3. Ed. Viçosa, MG: UFV, 2007.

FRANCE, L. D. A inovação como estratégia de diferenciação na agricultura. Disponível em: www.sielo.com.br.

GUIMARÃES, Mauro. A dimensão Ambiental na Educação. 8. ed. SP: Papirus, 2007.

KOCH, Ingedore G.Villaça. Introdução a Linguística textual. 2. ed. SP: Martins, Fontes,2006.

______________________. O texto e a construção de sentidos – 9. Ed, SP: Contexto, 2008.

MACEDO, Neusa Dias. Iniciação a Pesquisa Cientifica. 3. Ed. São Paulo: Loyola, 1995.

MARTINS, Jorge Santos. O trabalho com projetos de pesquisa. 5a Ed : Campinas, SP, Papirus, 2001.

MEDEIROS, João Bosco. Português Instrumental. 8. Ed. São Paulo: atlas, 2009.

OLIVEIRA, E. Q. et al. Cultivo consorciado com hortaliças. Horticultura Brasileira. Brasília, v. 22, n. 2, 2004.

PELICIONI, M. C. F. Educação em saúde e educação ambiental estratégias de construção da escola promotora da saúde. Livre-Docência. Universidade de São Paulo, Faculdade de Saúde Pública, 2000.

PIAGET, Jean. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

RAMOS E. L. A Reforma como paradigma: um Estudo de caso na EAF-Rio Verde. Dissertação de Mestrado.

ROJO, Roxante et al. A prática de linguagem em sala de aula - praticando os PCNs. SP: EDUC/PUC-SP, 2000, P.27-38.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

SOUZA, Jacimar Luis de.; REZENDE, Patrícia Lacerda. Manual de Horticultura Orgânica. Viçosa: 2003a. 564 p.

SOUZA, Nali de Jesus de. Desenvolvimento Econômico. 5o ed.. São Paulo: Atlas, 2005.

XAVIER, F. A. da Silva; MAIA, S. M. Ferreira; OLIVEIRA, T. Senna de; MENDONÇA, E. de Sá. Biomassa microbiana e matéria orgânica leve em solos sob sistema agrícola orgânico e

convencional. CE: Revista Brasileira de Ciência do Solo, v.30, n.2. p. 247-258, 2006.

Published

2011-08-31

How to Cite

SOUSA, E. P. de .; PEREIRA, M. de C. S. .; AQUINO , A. C. de .; LOIOLA , M. V. do C. .; GAMA, J. B. da .; CONCEIÇÃO, M. I. da . An interdisciplinary Project of organic olericultural production: sustainability and writing proficiency. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 65–73, 2011. DOI: 10.31416/rsdv.v1i1.210. Disponível em: https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/210. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Lingüística, Letras e Artes - Artigos