YOUTH CULTURES IN SCHOOL
Student interests and skills from the perspective of Multiple Intelligence Theory
DOI:
https://doi.org/10.31416/cacto.v3i2.390Keywords:
Multiple Intelligences Theory, Inclusive education, Musical Intelligence, Youth Cultures at School, Music in youth culturesAbstract
This paper proposes to present data, plus analytical comments, of research carried out with students, through a printed questionnaire, about abilities and interests in varied activities, based on the Theory of Multiple Intelligences. We dediced special attention to musical activities and a possible association of musicality with the development of other skills. The results obtained with the data showed that there are no relevant indications of a possible relationship between musical affinity and the other affinities that we investigated, however, some interesting aspects of the relationship with music deserve to be pointed out. In addition, we obtained important results about interests/skills with the activities themselfs. With this study, we seek to point out the diversity that exists in the learning possibilities of students, and the importance of having this diversity as a basis for thinking about a richer and more inclusive education.
References
ABRAMOVAY, Miriam; CASTRO, Mary Garcia; WAISELFISZ, Júlio Jaboco. Juventudes na escola, sentidos e buscas: Por que frequentam? Brasília-DF: Flacso - Brasil, OEI, MEC, 2015.
AZEVEDO, Janete Lins de. A Educação como política pública. Campinas, SP: Autores associados, 1997.
CARNEIRO, Solange Guedes de Oliveira; LACERDA, Aroldo Dias. Educação musical e Psicopedagogia: caminhos para o desenvolvimento das Inteligências Múltiplas.Revista Paidéia, Belo Horizonte, ano XIII | No 19 2018.
DAYRELL, Juarez. A música entra em cena: o rap e o funk na socialização da juventude em Belo Horizonte. Tese de Doutorado apresentada à Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2001.
DAYRELL, Juarez. A escola "faz" as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação & Sociedade, 28 (100)p. 1105-1128, 2007.
Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-
Acesso em: 16/12/2019.
GARDNER, Howard; CHEN, Jie-Qi; MORAN, Seana; e colaboradores. Inteligências múltiplas ao redor do mundo. Tradução de Roberto Cataldo Costa e Ronaldo Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2010.
GARDNER, Howard. Estruturas da Mente: A Teoria das Inteligências Múltiplas. Tradução de Sandra Costa. 2 reimpressão. Artmed, 2002.
GARDNER, Howard. MI After Twenty Years. Disponível em: https://howardgardner01.files.wordpress.com/2012/06/mi-after-twenty-years2.pdf. Acesso em: 20/12/2021.
GARDNER, Howard em Fronteiras do Pensamento: "Conferência Educação no século XXI". [S. l.]: UFRGS TV, 2009. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=FDCGcekPhss. Acesso em: 12 nov. 2021.
GRANJA, Carlos Eduardo de Souza Campos. Música, conhecimento e educação: harmonizando os saberes na escola. 2005. Dissertação (Mestrado) - USP, Faculdade de Educação, São Paulo, 2005. Disponível em:
http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-03112014-151011/pt-br.php. Acesso em: 15/11/2021.
LIMA FILHO, Irapuan Peixoto. Culturas Juvenis e Agrupamentos na escola. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 45, n. 1, 2014, p. 103-118.
MARTINS, Carlos Henrique dos Santos; CARRANO, Paulo Cesar Rodrigues. A escola diante das culturas juvenis: reconhecer para dialogar. Educação, 36 (1), 43-56, Santa Maria, 2011.
PATTO, Maria Helena Souza; "Para uma crítica da razão psicométrica", p. 69 -86. In: Concepções e proposições em Psicologia e Educação. São Paulo: Blucher, 2017. ISBN: 9788580392906, DOI 10.5151/9788580392906-04
https://openaccess.blucher.com.br/article-details/04-20825. Acesso em: 12/11/2021.
PLETSCH, Maria Denise; e SOUZA, Flávia Faissal. Educação comum ou especial? Análise das diretrizes políticas de educação especial brasileiras. RIAEE - Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp. 2, p. 1286-1306, maio 2021.
SILVA, Helena Lopes da. Música, juventude e mídia: O que os jovens pensam e fazem com as músicas que consomem. Aprender e ensinar música no cotidiano. Org. Jusamara Souza. Págs 39-57. Porto Alegre: Sulina, 2008.
SILVA JÚNIOR, José Davison da. Música, saúde e bem-estar: aulas de música e habilidades cognitivas não musicais. Revista da Abem, v. 27, n. 42, p. 36-51, jan./jun. 2019.
SMOLE, Kátia Cristina Stocco. Múltiplas Inteligências na Prática Escolar. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação a Distância, 1999.
SOUZA, Jusamara. Aprender e ensinar música no cotidiano. Porto alegre: Sulina, 2008.
TAVARES, Maria Clara de Sousa. Arte na escola: para aprender e para viver. In: Educação Brasil, v. 4. Org: Elaine Márcia Souza Rosa. Livrologia: Chapecó, 2019. Disponível em: https://www.academia.edu/41691671/Arte_para_aprender_e_para_viver_Artigo_extraido_. Acesso em: 20/12/2021.
TOSTA, Sandra de Fátima Pereira. Culturas juvenis, mídias e suas (des) conexões com a formação e o trabalho docente. Revista entreideias, Salvador, v. 3, n. 1, p. 147-161, 2014. Disponível em:
https://portalseer.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/7771/8362. Acesso em: 16/12/2019.