Indústria cultural e o Kitsch: reflexões a partir de Theodor Adorno

Authors

  • EMANUELLE BESERRA DE OLIVEIRA INSTITUTO FEDERAL DA PARAÍBA

DOI:

https://doi.org/10.31416/cacto.v2i1.382

Keywords:

Indústria cultural. Adorno. Kitsch. Mercadoria.

Abstract

This article seeks to present the concept of Cultural Industry elucidated by Theodor Adorno and Max Horkheimer (1947). The expression cultural industry is not synonymous with the media. This expression does not refer to producing companies or techniques for the dissemination of cultural goods, it came to replace the term mass culture. Adorno warns that the art produced by this culture industry starts to offer commodity art as a form of entertainment to individuals, called kitsch, this art parodies catharsis and becomes a product to be consumed, preventing a real relationship between subject and object. of art.

References

REFERÊNCIAS

ADORNO, T. W. A indústria cultural. In: COHN, G. (org.). Theodor W. Adorno. São Paulo: Ática, 1986a. p. 92-99.

ADORNO, T. W. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor,

ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995a.

ADORNO, T. W. Indústria Cultural. São Paulo: Editora Unesp, 2020.

ADORNO, T. W. Introdução à Sociologia. São Paulo: UNESP, 2007.

ADORNO, T. W. Kierkegaard: construção do estético. São Paulo: Editora da UNESP, 2010.

ADORNO, T. W. Minima Moralia: reflexões sobre a vida danificada. São Paulo:

Ática, 1993.

ADORNO, T. W. Notas sobre o filme. In: COHN, G. (org.). Theodor W. Adorno. São Paulo: Ática, 1986b. p. 100-107.

ADORNO, T. W. Palavras e Sinais: modelos críticos 2. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995b.

ADORNO, T. W. Prismas: crítica cultural e sociedade. São Paulo: Ática, 1998.

ADORNO, T. W. Teoria Estética. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2003a.

ADORNO, T. W. Teoria da Semiformação. São Carlos: Grupo de Estudos e Pesquisa Teoria Crítica e Educação. 2003b.

BENJAMIN, W. A obra-de-arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: Zouk, 2012.

BENJAMIN, W. Magia e Técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012.

DUARTE, R. A desartificação da arte segundo Adorno: antecedentes e ressonâncias. Artefilosofia, Ouro Preto, v. 2, n. 2, p. 19-34, jan. 2007.

DUARTE, R. Teoria crítica da indústria cultural. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

ECO, Umberto. A estrutura do mau gosto. In:__ Eco, Umberto. Apocalípticos e Integrados e MOLES, Abraham. Kitsch. São Paulo, Perspectiva, 2001.

FREITAS, V. Adorno e a arte contemporânea. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

JAY, M. As idéias de Adorno. São Paulo: Cultrix: Editora da Universidade de São Paulo, 1988.

OLIVEIRA, Emanuelle Beserra de. Diálogo entre a filosofia crítica de Theodor Adorno e o cinema de Glauber Rocha: Formação e experiência estética. 200 f. 2021. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61701. Acesso em 05 mai. 2022.

Published

2022-07-16

Issue

Section

Artigos Transdisciplinares (Fluxo Contínuo)