O Ensino em Tomás de Aquino como Consequência de sua Doutrina Filosófica e Teológica

Visualizações: 139

Authors

  • Matheus Assunção Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
  • Marcos Costa UFPE
  • Suzano Guimarães UFPE

Keywords:

Thomas Aquinas, De magistro, Philosophy of education

Abstract

Based on the text De magistro, after analyzing some concepts of the doctrine of Saint Thomas Aquinas, and after presenting the themes of the four articles of the aforementioned work, we will understand, specifically, how teaching is a consequence of his philosophical and theological doctrines. We hope that with this work we can provide a broader and deeper understanding of what we understand as a Thomistic philosophy of education, even though Aquinas himself did not formulate it in these more modern terms. Thus, by studying the principles present in De magistro and the implications arising from them, it will become clear that such principles, although accidentally subject to the conditionings of the historical and cultural context of the 13th century, offer perennial lights that indicate paths to solutions for some of the current educational problems, especially regarding the misunderstanding of the role of the teacher and the student, and the naturalistic and fragmented view of the human being.

References

AQUINO, Santo Tomás de. Sobre o ensino (De magistro) e Os sete pecados capitais. Tradução e estudos introdutórios de Luiz Lauand. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

AQUINO, Santo Tomás de. Suma teológica. Tradução de G. C. Galache et al. São Paulo: Loyola, 2001-2006. 9 vols.

AQUINO, São Tomás de. Os princípios da realidade natural. Tradução e introdução de Henrique Pinto Rema. Portugal: Porto Editora, 2003.

AQUINO, Santo Tomás de. Suma contra os gentios. Tradução de Odilão Moura. Campinas: Ecclesiae, 2017.

AQUINO, Thomae de. Opera omnia iussu Leonis XIII P. M. edita, t. 22: Quaestiones disputatae de veritate (Ad Sanctae Sabinae/Editori di San Tommaso, Roma, 1975-1970-1972-1973-1976) 3 vol. 5 fascicula.

AQUINO, Santo Tomás de. Questões disputadas sobre a verdade. Tradução de Maurílio Camello. Campinas: Ecclesiae, 2023.

AQUINO, Tomás de. Comentários à Metafísica de Aristóteles I-IV. Trad. Paulo Faitanin e Bernardo Veiga. Campinas: Vide Editorial, 2016. vol. 1.

BATISTA, Gustavo Araújo. O pensamento educacional de Santo Tomás de Aquino como consequência de sua teologia e de sua filosofia. Educação Unisinos, v. 14, n. 2, p. 82-96, 2010.

CALDERÓN, Álvaro. Umbrales de la filosofia - cuatro introducciones tomistas. Mendoza: República da Argentina, 2011.

CALDERÓN, Álvaro. La naturaleza y sus causas. Buenos Aires: Ediciones Corredentora, 2016.

CALDERÓN, Álvaro. El orden sobrenatural: una inmersión en el tomismo profundo. Buenos Aires: Ediciones Corredentora, 2020.

COSTA, Marcos Roberto Nunes ; BRANDÃO, Ricardo Evangelista. A teoria da criação, segundo Santo Agostinho. Ágora Filosófica, Ano 7, n. 1, p. 7-26, 2007.

FAITANIN, Paulo. Educar: a arte de formar o intelecto na verdade, a vontade no bem e a escolha na liberdade, segundo São Tomás de Aquino. Aquinate, nº 5, p. 196-220, 2007.

FAITANIN, Paulo. O papel dos sentidos internos na teoria do conhecimento de Tomás de Aquino. Aquinate, n. 6, p. 234-241, 2008.

GODOI, Rodrigo Aparecido de. A concepção educacional de Tomás de Aquino: um estudo do De magistro. Theoria, v. 5, nº 14, p. 61-83, 2013.

LAUAND, Jean. Estudos introdutórios. In: AQUINO, Santo Tomás de. Sobre o ensino (De magistro) e Os sete pecados capitais. Tradução e estudos introdutórios de Luiz Lauand. São Paulo: Martins Fontes, 2001, p. 3-22.

LAUAND, Jean. Tomás de Aquino: filosofia e pedagogia, Acta Scientiarum, v. 34, n. 1, p. 11-18, 2012.

MANSER, Gallus. La esencia del tomismo. Madrid: [s.n.], 1947.

MAYER, Mary. A filosofia pedagógica de Santo Tomás de Aquino. In: MAYER, Mary ; FITZPATRICK, Edward (ogs.). Filosofia da educação, segundo Santo Tomás de Aquino. São Paulo: Editora Rumo à Santidade, 2023, p. 83-143.

PEREIRA, Carolina B. Reflexões acerca da formação intelectual e moral na filosofia da educação de Santo Tomás de Aquino. Recife: [s.n.], 2013.

PIO XI. Carta Encíclica Divini Illius Magistri. Disponível em: https://www.vatican.va/content/pius-xi/pt/encyclicals/documents/hf_p-xi_enc_31121929_divini-illius-magistri.html.

RIVERA, Wilson Fernando Mendoza. El buey mudo de Sicilia: el legado de Tomás de Aquino. In: GAVIRIA, Santiago Echeverry ; RIVERA P., Juan Felipe (orgs). Persona y educación en Tomás de Aquino: lecturas contemporáneas. Colombia: Ediciones USTA, 2021, p. 51-75.

REALE, Giovanni ; ANTISERI, Dario. História da filosofia II: Patrística e Escolástica. Tradução de Ivo Stomiolo. São Paulo: Paulus, 2017.

SCHERER, Daniel Corteline. A raiz antitomista da modernidade filosófica. 2. ed. Formosa: Edições Santo Tomás, 2021.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO E ESPORTES DO ESTADO DE PERNAMBUCO. Organizador Curricular Trimestral da FGB Filosofia. Disponível em: https://portal.educacao.pe.gov.br/ensino-médio/. Acesso em: 20 jun. 2025.

SILVA, Gustavo Felipe. O ensino na obra De magistro, de Tomás de Aquino. Medianeira: 2020.

Published

2025-06-03

How to Cite

Assunção, M., Costa, M., & Guimarães, S. (2025). O Ensino em Tomás de Aquino como Consequência de sua Doutrina Filosófica e Teológica. Revista Cacto - Ciência, Arte, Comunicação Em Transdisciplinaridade Online, 5(1), e25020. Retrieved from https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/cacto/article/view/1469

Issue

Section

Artigos Transdisciplinares (Fluxo Contínuo)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.