Education as a Practice of Freedom, the Citizen School and the Teaching of Philosophy

Authors

  • Jaques Guimarães Schaefer UFRGS

Keywords:

Citizen School Project in Porto Alegre, Citizenship, Assistanceism, Awareness

Abstract

The article seeks to analyze Paulo Freire's thoughts in his book “Education as a Practice of Freedom”, reflecting how this author thought of education as a way of making citizens, belonging to the poorest popular classes, “subjects of their own history”. One must also deal with the liberating proposal instituted in Porto Alegre by the PT government in the 90s, as well as reflect on how this citizen school project deviated from its main principles. Finally, the article seeks to make a brief analysis of what Philosophy teaching would be like that is coherent with the proposal of Education as a practice of freedom, designed by Paulo Freire, based on the freirian educational proposal and the Citizen School Project in which inserted.

Author Biography

Jaques Guimarães Schaefer, UFRGS

Mestrando do PROF-FILO UFRGS e professor de Filosofia do município de Porto Alegre (SMED-POA). E-mail:jaquessh@terra.com.br

References

AZEVEDO, José Clóvis. A democratização da escola no contexto da democratização do estado. In: SILVA, Luis Heron da (org.) Escola Cidadã: Teoria e Prática. Rio de Janeiro, Vozes, 1999, p.12-30.

CERLETTI, Alejandro O ensino de filosofia como problema filosófico / Alejandro Cerletti; [tradução Ingrid Müller Xavier]. - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

FREIRE, Paulo. A educação é um quefazer neutro? In: GADOTTI, Moacir, História das Ideias Pedagógicas. São Paulo: Ática, 2002, p.254.

FREIRE, P. Conscientização. São Paulo: Cortez e Moraes, 1980. UNESP, 2000.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. 42ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADOTTI, Moacir. Por uma Escola cidadã. Acervo Paulo Freire, São Paulo, 2007. Disponível em: https://www.paulofreire.org/noticias/464-por-uma-escola-cidad%C3%A3. Acesso em: 24 jan. 2024.

GADOTTI, M. Escola Cidadã: a hora da sociedade. In: GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José Eustáquio (Org.). Autonomia da escola: princípios e propostas. 4. ed. São Paulo: Cortez, Instituto Paulo Freire, 2001b. cap. 3. (Guia da Escola Cidadã, v. 1).

GANDIN, L. A. A democratização da gestão no projeto Escola Cidadã: construindo uma nova noção de responsabilização na educação. In: APPLE, Michael W.; BALL, Stephen J.; GANDIN, L. A. (Org.). Sociologia da Educação: análise internacional. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 380- 389.

PAIVA, Vanilda Pereira. Paulo Freire e o nacionalismo desenvolvimentista. São Paulo: Graal, 2000.

PAIVA, V. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007b. (Coleção memória da educação).

SANTOS, G. S. dos; MOREIRA, S. C.; GANDIN, L. A. Desafios do Trabalho Escolar e do Currículo na Escola Pública: interfaces com o efeito do território periférico. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 3, p. 760-784, set./ dez. 2018.

SCHAEFER, Jaques Guimarães. A Filosofia para Crianças de Matthew Lipman na Escola Cidadã de Paulo Freire: perspectivas e questionamentos. Revista Eletrônica Cacto, v. 4 n. 1, janeiro de 2024. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/cacto/article/view/1000. Acesso em: 31 jan. 2016.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE PORTO ALEGRE (SMED). Ciclos de Formação: proposta político-pedagógica da escola cidadã. Cadernos Pedagógicos, Porto Alegre, Secretaria Municipal de Educação, n. 9, dez. 1996.

Published

2024-04-21

Issue

Section

Artigos Transdisciplinares (Fluxo Contínuo)